Сьогодні корупція, як іржа, вразила все наше суспільство, починаючи від самого верху (чиновників всіх рівнів і мастей) і кінчаючи низами (ДАІ, суд, армія, лікарі, викладачі, перевіряючі різного рівня численних відомств і т.п.). Дати або взяти хабар стає таким же звичним ділом, як сходити в туалет. Хабар поступово стає звичкою, без якої не вирішити жодного більш-менш важливого питання. Звичка, безумовно, шкідлива для людини дає і бере хабар, тому що деформує (руйнує) душі обох, а на матеріальному рівні, в кращому випадку, може обернутися позбавленням роботи і в гіршому випадку - в\'язницею.
Сьогодні корупція, як іржа, вразила все наше суспільство, починаючи від самого верху (чиновників всіх рівнів і мастей) і кінчаючи низами (ДАІ, суд, армія, лікарі, викладачі, перевіряючі різного рівня численних відомств і т.п.). Дати або взяти хабар стає таким же звичним ділом, як сходити в туалет. Хабар поступово стає звичкою, без якої не вирішити жодного більш-менш важливого питання. Звичка, безумовно, шкідлива для людини дає і бере хабар, тому що деформує (руйнує) душі обох, а на матеріальному рівні, в кращому випадку, може обернутися позбавленням роботи і в гіршому випадку - в\'язницею.
Позбавити від корупції державних службовців в нижніх ешелонах відносно нескладно. Досить підвищити зарплату лікарям, викладачам, міліції і т.п. до забезпечення нормального рівня життя. З чиновниками значно складніше. Навіть висока зарплата не зупиняє чиновника від хабарів, тому що повз (через) нього можуть проходити значні фінансові потоки і \"відщипнути\" частина від такого \"пирога\" - занадто велика спокуса для аморальної людини. Нижче ми будемо говорити тільки про те, як знизити до мінімуму корупцію в вищих ешелонах влади, тобто в середовищі державних чиновників усіх рівнів, включаючи міністрів і депутатів. Так як \"риба починає гнити з голови\", то і \"лікування\" треба проводити зверху. В цьому випадку добре підійде принцип \"батога і пряника\". \"Пряником\" може служити досить висока заробітна плата чиновника, наприклад, як у депутата. Хороша робота чиновника повинна стимулюватися преміями і різними пільгами. В процесі роботи чиновник забезпечується безкоштовними путівками в будинки відпочинку і санаторії. На пенсію чиновник може виходити достроково з досить високою пенсією і пільгами, як, наприклад, у ветерана праці. Як \"батога\" можуть служити: звільнення чиновника за хабарі з позбавленням всіх привілеїв і пільг і права займати будь-який державний пост в подальшому, кримінальна відповідальність за хабарі в особливо великих розмірах, щорічна перевірка на детекторі брехні при підозрі на хабарі та ін. Необхідне також дієве реформування пенітенціарної системи, читати тут
Для початку розберемося з хабарем.
Хабар, як і будь-яка звичка, має свою послідовність кроків. Причини отримати хабар (жити не гірше за інших хабарників, мати престижну машину, квартиру, дачу, регулярно відпочивати за кордоном, харчуватися в ресторані і т.п.) - бажання отримати хабар - контакт з хабародавцем - рішення брати хабар - одержання хабара.
Щоб позбавити чиновника від цієї звички, досить цей алгоритм будь-яким чином змінити. Бажання отримати хабар - захисний бар\'єр або кілька бар\'єрів (чим більше, тим краще) - контакт з хабародавцем - рішення не брати хабар. Таким чином, порушується послідовність звичних дій. Чим більше бар\'єрів долає хабарник, тим більша ймовірність, що він остаточно перестане брати хабарі.
Нижче наведемо спосіб відмови від хабара з сімома захисними бар\'єрами.
Перший і самий надійний бар\'єр для хабарника - принцип одного вікна, коли чиновник не контактує безпосередньо з потребують допомоги. В апарат чиновника надходить письмова заява (прохання) на ім\'я чиновника і у визначений законом термін чиновник повинен дати письмову відповідь. Така безконтактна форма \"спілкування\" існує в деяких європейських країнах і зарекомендувала себе з хорошого боку.
Наступним бар\'єром може стати щорічний (в кінці кожного року) звіт чиновника перед громадськістю даного району, міста, округу про виконану роботу. І якщо його робота визнається незадовільною, то чиновник підлягає звільненню із займаної посади. Як громадськості може виступити регіональне відділення Громадської палати в даному районі, селищі, місті, окрузі і т.д. Дане положення має бути узаконено. Сама Громадська палата повинна заслуховувати щорічні звіти про виконану роботу губернаторів, міністрів, включаючи і самого голови уряду. У разі визнання незадовільною роботу міністра, президент повинен запропонувати іншу кандидатуру на заміщення який не впорався з роботою урядовця. Кандидат в чиновники повинен відповідати таким вимогам: він повинен бути моральною людиною (на першому місці), в ухваленні рішення повинен не порушувати права людини, дотримуватися законів, які не суперечать першими двома пунктами, і бути професіоналом своєї справи.
Ще один бар\'єр вже проходить випробування. Це детектор брехні, через який повинні проходити щорічно все запідозрені в корупції чиновники. При підозрі на корупцію, чиновника і його найближчих родичів піддають ретельній перевірці на відповідність доходів наявними матеріальними цінностями, включаючи рахунки в банках.
Поруч з дверима кожного чиновника має бути вказаний номер телефону (ще один бар\'єр) найближчого відділення федеральної антикорупційної служби, за яким будь-яка людина може поскаржитися на неправомірні дії і прохання чиновника.
Двері кабінету чиновника повинна бути прозорою для відвідувачів і ні чим не заклеювати, щоб робота чиновника була видна \"як на долоні\". Такий бар\'єр вже випробуваний в одному з регіонів і довів свою ефективність.
Ще одним бар\'єром може бути антикорупційний плакат, виконаний в стилі кольорового коміксу і висить в кабінеті самого чиновника (перед його очима). Плакат ділиться на дві частини. На одній частині написані всі наслідки від отримання хабарів: позбавлення премій і пільг, пониження в посаді, звільнення від займаної посади без права займати місце чиновника в подальшому, приміщення на дошку \"Ганьби\", кримінальну справу з конфіскацією майна при великих хабарах і т.п . В іншій частині плаката пишуться всі переваги для чиновника, яка не бере хабарів і добре працює: висока зарплата, перспектива кар\'єрного росту, отримання пільг, як і у депутатів, отримання додаткових премій, ранній вихід на пенсію, безкоштовний проїзд на транспорті, пільгові умови придбання путівок до санаторіїв та будинків відпочинку, безкоштовне лікування і т.п.
І останнім бар\'єром може бути установка в кабінеті чиновника, підозрюваного в хабарах, відео та аудіо апаратури для безперервного моніторингу його дій. Чиновник може заздалегідь попереджений про встановлення такої апаратури, що може \"відбити охоту\" брати хабарі в подальшому. Апаратура встановлюється місцевим відділенням федеральної антикорупційної службу, яка повинна підкорятися тільки федеральному Центру.
Фотографії виявлених корупціонерів необхідно регулярно вивішувати на дошку \"Ганьби\", на відміну від дошки Пошани, яка повинна бути на видному місці в кожному селищі, районі, місті, окрузі. Країна повинна знати своїх \"героїв\".
Регулярні публікації в ЗМІ прізвищ і проступків, викритих у корупції чиновників також повинні сприяти зниженню корупції.
Списки корумпованих чиновників в алфавітному порядку повинні щорічно публікуватися на антикорупційному сайті федеральної антикорупційної службу. Списки розбиваються по роках, округах, республікам. Статистику (наприклад, кількість виявлених корупціонерів на 1000 жителів) можна відображати у вигляді карти України з колірним поділом. Наприклад, червоний колір - висока корупція, жовтий колір - помірна корупція, зелений колір - незначна корупція. Всі дані сайту, включаючи і статистику повинні бути доступні будь-якому жителю країни. Щорічна статистика всієї інформації дозволить відстежувати динаміку поширення корупції і показувати ефективність боротьби відповідних служб в різних регіонах нашої країни.
Ми розглянули всі добре відомі бар\'єри. Кожен окремо вже в тій чи іншій мірі перешкоджає хабарі, але застосування в комплексі дозволить, як сподівається автор, різко скоротити корупцію. А якщо брати хабар стане невигідно і небезпечно, то втрачає сенс і дачі хабара.