Історія самої взуття настільки ж давня, як і історія всієї людської культури, і форма її, відповідаючи всім іншим частинам одягу, змінювалася у всіх народів у всі часи.
Тип взуття і навіть сама манера ставити ступню на землю – все це показує відмінності в «користуванні» простором. Модне взуття – це матеріальне втілення відношення до пішого пересування. Інакше кажучи, чим більше людині доводиться проводити \"на ногах\", тим менше наворотів має його взуття, тим найголовніше критерій \"зручність\".
Історія самої взуття настільки ж давня, як і історія всієї людської культури, і форма її, відповідаючи всім іншим частинам одягу, змінювалася у всіх народів у всі часи.
Тип взуття і навіть сама манера ставити ступню на землю – все це показує відмінності в «користуванні» простором. Модне взуття – це матеріальне втілення відношення до пішого пересування. Інакше кажучи, чим більше людині доводиться проводити \"на ногах\", тим менше наворотів має його взуття, тим найголовніше критерій \"зручність\".
Жіночі туфлі XVIII століття.
...Ось, наприклад, у XVIII столітті дамські туфлі були надзвичайно вузькими, мали високий каблук і верх – це означало, що дама Галантного Століття не мала потреби багато і довго ходити пішки, а тим більше – бігати. У XVIII столітті шкіряне взуття на низькому каблуці була приналежністю жінок так званого \"третього\" стану. Таким чином, критерій \"зручність\" щодо \"світської\" взуття не існувало.
Жіночі туфлі початку XVIII століття.
Жінка XVIII століття ходила дрібними кроками, танцювала плавні (в основному) танці і не збиралася винаходити бігову доріжку. У моді - крихітна ніжка, тому як можна більш високий каблук зміщується до середини ступні. Часто туфельки були без задника - по-перше так ніжка здавалася ще менше, по-друге, бігати-то нема чого! Ну і кидатися ними простіше (не без цього).
Більш того, не було поділу на ліві і праві туфлі. Обидві шилися однаково, а разнашивание доручалося служницям або ж - кріпаком дівкам.
Поступово взуття ставала все зручніше - в кінці XVIII століття увійшли в моду неспішні прогулянки (\"Назад до природи!\"), а вже коли запанував аскетичний ампір, дамські туфлі і зовсім позбулися своїх підборів - німфи гарні тільки в сандалях. Потім каблучок повернувся, але він був крихітним і частіше ледь позначених. Остаточне \"повернення\" каблука відбулося тільки в кінці 1840-х рр., правда, був він не настільки великий, як у XVIII столітті і не особливо переймався красунь.
дамське взуття 1830-х
дамська взуття кінця 1840-х рр ..
Черевичок 1880-х - на поч. 1890-х рр. Каблук - \"французький\".
Ж. Беро. Парижанки.
\'Belle époque\' (поч. у 1889-х р.) – час, коли жінки освоїли такий вид дозвілля, як тривалі піші прогулянки, полюбили тривалі подорожі, а також висловили свою потребу в трудовій самореалізації. Таким чином, дамська взуття відтепер повинна була відповідати не тільки естетичним критеріям, але й бути максимально зручною. Каблук \'Belle époque\' знову зменшився і не перевищував 5-6 див.
Взуття \'Belle époque\'.
До речі, такого поняття, як жіночі чоботи в ті часи просто не існувало - були шнуровані чоботи висотою десь до середини ікри. А все чому? Вірніше - навіщо? Спідниці довгі - ніг не холодно, навіщо чоботи-то?
1910-х рр.
...Вигнутий, тонкий каблук, з дамської \"талією\" посередині, так званий \"французький\", було актуальним ще в XVIII сторіччі, проте, саме \"Belle époque\' оспівала цей начебто незначний елемент дамської моди найбільш тонко і десь навіть двозначно... Французький каблук дивно повторював вигини жіночого тіла, сформованого тугим корсетом, і, якщо б цього фасону не було, його б неодмінно вигадали!
Взуття 1890-х рр.
Взуття 1890-х рр. Зліва - фрагмент картини А. де Тулуз-Лотрека.
Праворуч - \"французький\" каблук.
Героїні Арцибашева, Буніна, Пруста йдуть по життю, погойдуючись на французьких каблучках. «Так вонзай ж, мій ангел вчорашній, в серці гострий французький каблук...» - це вже А. Блок. Французький каблук час від часу з\'являється в моді, наприклад, в кінці 1940-х, в епоху New Look. Його вважають символом жіночності, сексуальності і гедонізму.
Взуття 1920-х рр.
Взуття 1920-х рр.
У 1920-ті роки відбулися колосальні зміни у сприйнятті людиною свого тіла, а дамські туфлі тепер були покликані підкреслювати довжину і красу ніг. У моді - відкриті (як правило) туфлі на високих, але стійких підборах, з ремінцями. Це було щось нове - раніше взуття застібалася на ґудзики або шнуровалась.
1920-e рр.
Чергові зміни в фасони взуття з\'явилися під час війни. Дамська взуття, ясна річ, помітно \"огрубіла\" - дами перевзулися у великовагові, стійкі туфлі, а винайдений італійцем Феррагамо каблук-танкетка став справжнім \"хітом\" епохи.
Взуття воєнних років.
...Чергове випробування для жінок було придумано в середині 1950-х рр. і називалося воно \"шпилька\". Авторство створення першого каблука-шпильки приписують Роже Вивье, який працював у будинку Діора і в 1955 р. представив цілу колекцію з туфель на високих тонких підборах різної форми. Однак історики моди назвуть ще з десяток імен першовідкривачів \"шпильки\". Що це означає? А те, що ідея носилася в повітрі!
Бріжіт Бардо.Туфлі кінця 1950-х рр.
C тих пір каблук-\"шпилька\" став одним з фаворитів моди. Деякі дослідники називають його символом \"агресивної сексуальності\" і \"антиподом французького каблука\" (символу абсолютної жіночності).
\"Шпильки\".
На противагу каблучкам - гвоздик в кінці 1960-х рр. виникли важкі, стійкі підбори, а потім виникла мода на підошву - платформу. Ці моторошні туфлі були своєрідною реакцією на втому від \"шпильок\".
Туфлі першої половини 1970-х рр.
В епохи, коли жіночі ноги ховалися під довгими спідницями, туфлі були украшаемы бантами, трояндочками і навіть - коштовностями. Чим коротше ставала спідниця, тим скромніше туфлі? Начебто має бути навпаки?
Чому каблук вважається ознакою \"жіночої сутності\", а, наприклад, у 1830-х рр. (епоха справжньої жіночності) туфлі не мали підборів? А в ті ж 1960-х роках, коли почалася ера унісексу, навпаки, пані хизувалися на височенних шпильках?
Справа в загальному побудові костюма кожної конкретної епохи. Взуття \"слід\" за сукнею, а не навпаки. І психологія тут ні при чому. Якщо сукня в оборочках, то і туфлі будуть з \"милими штучками\"...
Стиль \"яппі\".
Червоні туфлі 1985 року.
Разом з тим, в середині 1970-х рр. почався справжній \"бум\" на спортивне взуття. Кросівки (особливо в СРСР) стали символом респектабельності, і дівчата носили їх навіть з спідницями!
Кросовки з вбудованим плеєром.
А зараз гарний час - можна носити ВСЕ! І ніякої \"диктатури шпильок\", у зв\'язку з якою так плакали в 60-е...