Гаджети – це компактні девайси, планшенти, смартфони, електронні книги та інші цифрові пристрої. Сучасні діти звикають до таких пристроїв буквально з пелюшок. В багатьох сім`ях батьки за допомогою гаджетів відвертають увагу дітей, щоб зайнятися побутовими справами. Наразі у зв’язку з воєнним станом у багатьох регіонах нашої країни діти не відвідують навчальні заклади, навчаються дистанційно та спілкуються з ровесниками онлайн.
Надмірне використання цифрових пристроїв шкодить, в першу чергу, психічному здоров’ю дитини. Психологи стверджують, що сьогоднішні підлітки можуть опинитися на межі кризи психічного здоров’я – у тих, хто проводить багато часу за екранами, виникає апатія до навколишнього світу, часті перепади настрою або агресія.
У школярів, які активно користуються гаджетами, збільшується ризик виникнення депресії на 27%. Дитяча депресія – поширене й важке захворювання, яке негативно впливає на поведінку дитини. До того ж, у дітей виникають проблеми з живим спілкуванням. Вони не бажають висловлювати свою думку, ділитися своїми почуттями, переживаннями.
Відомо, що тривале застосування гаджетів призводить до так званого синдрому сухого ока. Це пов’язано з тим, що через постійну концентрацію уваги людина рідше моргає. Діти, дуже захоплені грою або переглядом мультфільму, забувають про таку просту дію. В результаті слізна плівка висихає. Через відчуття сухості або «піску» в очах, діти починають терти їх брудними руками, що може привести до кон’юнктивіту. Варто боятися короткозорості, якщо дитина систематично тримає екран на маленькій відстані. М’язи ока вимушені постійно напружуватись, щоб підвищувати різкість зображення, що загрожує спазмом зорових м’язів.
Існує декілька простих правил, яких слід дотримуватися батькам і дітям, щоб зменшити як психічну, так і фізичну шкоду гаджетів для дитини:
- дітям дошкільного віку користуватись гаджетами не рекомендується;
- функція батьківського контролю в гаджетах дозволяє обмежити час їх використання або заблокувати доступ до певних сайтів і додатків;
- максимально скоротити час використання гаджетів, віддавати перевагу заняттям творчістю, читанню книг, рухливим іграм, прогулянкам тощо;
- не замінювати реальні гри їх віртуальними сурогатами;
- дотримання оптимальної відстані між очима та екраном – не менше 30 см.
Зрозуміло, що в умовах сучасного світу неможливо обійтись без цифрових технологій. Вони одночасно можуть як розвивати здібності підлітка, так і деструктувати. Отже, в усьому важливий баланс. Тому батькам потрібно ретельно стежити за поведінковими особливостями своєї дитини та, в разі необхідності, звернутися до фахівця.
Ріта Цапко фельдшер санітарний Ізюмської філії ДУ «Харківський ОЦКПХ МОЗ»