З огляду на динаміку цін на пальне у 2023 році може здатися, що ринок бензину, дизелю та
автомобільного газу живе окремо від економіки України. У першій половині року, попри
усі апокаліптичні прогнози щодо економічної ситуації в країні, вартість пального стрімко
падала, а від липня, коли інфляція в країні стабілізувалася, а економічна ситуація
поліпшилась, ціни на пальне несподівано почали зростати. Більше того, восени ціни на
пальне побили історичний рекорд — вперше вартість бензину на стелах АЗС сягнула 55
грн/л. Центр громадського моніторингу та контролю з’ясовував, які фактори зараз
впливають на вартість пального та що буде з цінами наприкінці року.
Рішення уряду, що обійшлось у 10 грн/літр
Падіння цін у першій половині року та зростання у другій половині стосувалось усіх видів
автомобільного палива. Так, за даними “Консалтингової групи А-95”, бензин А-95 1 січня
коштував в середньому 52,00 грн/л, до 22 червня він подешевшав до 44,54 грн/л, після чого
розпочалось зростання ціни: 10 листопада літр А-95 коштував 55,50 грн/л. Дизельне пальне
на початку січня коштувало 55,13 грн/л, в другій половині червня — 43,10 грн, 10 листопада
— 55,77 грн/л. Автомобільний газ, який на початку січня коштував 29,43 грн/л, наприкінці
червня — 21,91 грн/л, а зараз — 33,54 грн/л.
Таке зростання цін на пальне у другій половині року пов’язане з рішенням Кабінету
міністрів, ухваленим на початку липня, щодо скасування пільг, введених для бізнесу в
перший місяць війни: акцизний податок на нафтопродукти повернувся на рівень початку
2022 року, а ставка ПДВ зросла з 7% до 20%. Інший фактор, що вплинув на ціну пального в
останні чотири місяці, — зростання світових цін на нафту. У вересні вартість барелю нафти
Brent сягнула найвищого за рік рівня — 95 доларів.
У жовтні та на початку листопада ціни на бензин та дизельне пальне стабілізувались. За
тиждень від 6 до 12 листопада вартість літру бензину А-95 зросла на 7 копійок, а дизелю —
на 4 копійки. Водночас, ціна на автомобільний газ стабільно продовжує зростати: з 6
листопада літр автогазу здорожчав на 2,53 грн. Причина цього — блокада пунктів пропуску
на кордоні польськими перевізниками. Як пояснює директор “Консалтингової групи А-95”
Сергій Куюн, на Польщу припадає приблизно 35% імпорту скрапленого газу. Цистерни з
автогазом змушені стояти в загальних чергах, і якщо раніше газовоз робив 4 поїздки за
місяць, то тепер може встигнути максимум 2. Також подорожчання автогазу зумовлене
зростанням цін на світових ринках, внаслідок скорочення видобутку у Росії.
Що буде з цінами наприкінці року?
Розраховувати на зменшення вартості пального найближчим часом не варто: ціни на бензин
та дизельне паливо в короткостроковій перспективі можуть навпаки дещо зрости. Про це
йдеться у інфляційному звіті Національного банку України за жовтень. “У
короткостроковому періоді зростання цін на пальне пришвидшиться, що чинитиме також
непрямий проінфляційний вплив на вартість інших товарів та послуг. З наступного року
ціни на пальне стабілізуються завдяки поступовому зниженню світових цін на нафту”, —
йдеться в документі.
Ціна на автогаз також продовжить зростати. За словами Сергія Куюна, проблема з цим
видом пального триватиме щонайменше до кінця листопада, поки перевізники не знайдуть
нові шляхи постачання в обхід заблокованих поляками пунктів пропуску, або ж не
збільшать залізничні перевезення. Однак, до якої межі може зрости вартість пального —
спрогнозувати важко. Центр громадського моніторингу та контролю