Брак інформації про патентування та охорони інтелектуальної власності може стати серйозною проблемою як для підприємців, чий бізнес будується на якому-небудь винаході, так і для вчених і конструкторів (які можуть бути звинувачені в плагіаті). Багато абсолютно не розуміють, навіщо взагалі потрібен патент на винахід, які можливості він дає і від чого захищає. Внесемо ясність в це питання.
Просто і зрозуміло про те, навіщо потрібен патент на винахід
Стародавні винахідники й інженери, які створювали, наприклад, пісочний годинник або колесо, не замислювалися про свої права на власні винаходи. Їх технічні розробки швидко входили в масове використання і застосовувалися всіма і всюди, де винахід могло полегшити людям життя. Однак ринкові відносини і ускладнення технологій докорінно змінили ситуацію: якщо винахід можна удосконалити і продати дорожче, то виникає конкуренція. На сайті https://profitmark.ua/ вам допоможуть зареєструвати свою торговельну марку та запатентувати свій винахід.
Виробника нової, просунутої версії того ж колеса (наприклад, шипованного, придатного для їзди по зимових дорогах) хочеться отримати більший дохід і збільшити число своїх клієнтів, а не ділити ринок з конкурентами, які вирішили використовувати його ідеї та напрацювання. Це викликає потребу в захисті виключного права авторів на свої винаходи, що здійснюється за допомогою отримання державних патентів.
Патент на винахід потрібен для того, щоб виключити всі можливості застосування захищається їм технології ким-небудь, крім правовласника (без придбання ліцензії), протягом усього строку дії цього охоронного документа. Патент – надійний засіб монетизації результатів інтелектуальної праці, який дозволяє авторам винаходів отримувати дохід від їх промислового використання.
Але при цьому величезна кількість винахідників подають заявки на отримання патентів для своїх винаходів просто «для галочки», бажаючи мати у себе такий документ і внести своє ім'я в державні реєстри винаходів, але зовсім не розглядаючи патент як бізнес-інструмент. Навіть варіант вилучення прибутку з торгівлі ліцензіями не приходить їм в голову.
Тому, щоб патент на винахід не залишився просто красивим папірцем, а виявився дійсно потрібний і корисний в комерційному плані, авторам винаходів необхідно розробляти власні плани щодо управління інтелектуальною власністю. Створення таких стратегій починається з аналізу і вибору технологій захисту свого творчого продукту.
Стратегії управління інтелектуальною власністю розглядають винаходи в рамках усього їх життєвого циклу: від виникнення ідеї та створення перших робочих прототипів до реєстрації патенту, введення технічної розробки у промислове виробництво та розпорядження правами на неї, що включає їх захист, передачу та продаж, оцінку їх вартості, закінчення строку їх дії.
Отримання патенту – всього лише один з можливих варіантів (є й альтернативи, наприклад, режим конфіденційності для винаходу, при якому патент не потрібен). Вибір конкретних інструментів управління інтелектуальною власністю визначається, в першу чергу, цілями компанії.
Також існує режим відкритих інновацій, зазвичай встановлюється для товарів, щодо яких необхідно в найкоротші терміни інформувати кінцевих користувачів, рекламуючи свій товар таким чином. Тому інформація про подібні винаходи відразу публікується у всіх можливих відкритих джерелах. Це потрібно для продукції, яку люди набувають тільки після серйозних роздумів і ретельного порівняльного аналізу. Виробник видає повну інформацію про свій товар, піклуючись про покупців.
Це ризиковано в тому плані, що конкуренти теж не дрімають і цілком можуть взяти перспективну технологію собі на озброєння, та ще й удосконалити її. Але зазвичай це відбувається лише через якийсь час, за який компанія-винахідник встигає отримати свій дохід, а потім її послідовники лише розширюють ринок і формують нову нішу для даного виду продукції. Тобто, патент для подібних винаходів теж не дуже потрібен.
Для виконання аналітичної роботи, пов'язаної з інтелектуальною власністю, потрібно володіти спеціальними знаннями, перш за все маркетинговими та юридичними. Великі фірми мають цілі аналітичні відділи, які працюють над стратегіями управління інтелектуальною власністю, включаючи отримання патентів на винаходи.
Патент потрібен для того, щоб забезпечити автору або власнику винаходу наступні переваги:
- Право монопольно застосовувати технічне нововведення в бізнесі, включаючи виготовлення товарів, їх продаж, експорт та імпорт в рамках закону.
- Захист від тих самих дій, що виробляються конкурентами (шляхом заборони на використання винаходу будь-ким, крім його власника).
- Витяг прибутку з торгівлі виключними правами на винахід.
- Нарощування активів компанії (інтелектуальна власність є нематеріальним активом, який може помітно підвищити вартість фірми).
- Зниження податкового тягаря (цю можливість дає користування правами на інтелектуальну власність).
- Зміцнення репутації підприємства, створення йому іміджу передовий та інноваційної компанії, який допомагає завоювати лояльність споживачів, залучити інвесторів і контрагентів.
- Більше можливостей для отримання замовлень від державних структур у процесі закупівлі (тендерні комісії держпідприємств охочіше віддають замовлення тим фірмам, які грамотно розпоряджаються своїми інноваціями і мають патенти на свої розробки – такі компанії вважаються більш надійними, конкурентоспроможними і перспективними).
- У спільних підприємствах патенти на винаходи (вірніше, виключні права на них, виміряні в грошовому еквіваленті) можуть бути використані як внесок у статутний капітал з боку одного з партнерів, що збільшить його частку у бізнесі і дасть йому більше можливостей брати участь в управлінні компанією.
- У разі посягань на винахід з боку конкурентів їх можна буде притягнути до відповідальності (від цивільно-правової до адміністративної та кримінальної, залежно від тяжкості порушення).
Якщо вам потрібен патент на винахід, проведіть перевірку його патентоспроможності
До того, як подавати заявку на реєстрацію патенту та розгортати бізнес на основі свого винаходу, обов'язково потрібно перевірити його на новизну, щоб виключити ймовірність судових позовів від інших правовласників (якщо раптом виявиться, що дана розробка була кимось запатентована). Якщо основа винаходу вже комусь належить, можна купити ліцензію на нього і займатися бізнесом на законних підставах.
Але буває і так, що винахід не має аналогів в світі і дійсно абсолютно новий і оригінальний. В цьому випадку автору потрібно отримувати патент на такий винахід як можна швидше, інакше ту ж саму ідею може використовувати конкурент, а патентне відомство віддасть перевагу тому розробнику, чия заявка надійшла раніше.
До того моменту, коли на винахід є всі документи, що реєструють його як об'єкт ІВ, воно офіційно не є інновацією, оскільки ще не проведена перевірка всіх баз подібних об'єктів і не доведена новизна і промислова придатність технології, методу або пристрою. І ця ситуація може стати досить сумною для розробника: адже він витратив на створення свого винаходу час, сили і засоби, а законно скористатися ним і відбити свої вкладення не має можливості.