Кіберспорт в Україні
Всього за кілька останніх років кіберспорт встиг стати невіддільною складовою спортивної індустрії в Україні. Тепер він приваблює великі інвестиції та має безліч уболівальників, які із задоволенням подорожують по світу, супроводжуючи своїх улюблених кіберспортсменів.
Дисциплін, в яких змагаються професійні кіберспортсмени, безліч: починаючи від Dota 2 і закінчуючи турнірами по онлайн покеру PokerStars. Українські команди досить непогано зарекомендували себе, з приємною частотою займаючи призові місця. Примітно, що перша команда світового рівня, що спеціалізується на Dota 2, була заснована саме в Україні. Це сталося в далекому 2010 році. Команда отримала назву Natus Vincere, що в перекладі означає «Народжені перемагати». У 2011 році незвичайна назва була повністю виправдана. Це сталося після перемоги на The International – головному міжнародному змаганні по Dota 2.
Public talk в просторі HUB 4.0
5 вересня в Києві, в рамках відкритої зустрічі в просторі HUB 4.0, яку провела Chernovetskyi Investment Group, відбувся public talk «Кіберспорт в Україні: як геймінг трансформується в кар'єру».
На зустрічі були присутні відомі кіберспортсмени, потенційні інвестори, журналісти, маркетологи, стримери та багато інших.
Йшлося про перспективи розвитку одного з найпопулярніших видів кіберіндустрії та популяризації її в суспільстві. Однією з найважливіших тем на цьому форумі була тема співпраці з інвесторами, способи їх залучення і можливий внесок держави в кіберіндустрію. Також обговорювалася перспектива кар'єри (сольна і командна) кіберспортсменів.
Більшість учасників погодилися з тим, що в Україні кіберспорт знаходиться ще на початковій щаблі розвитку, йому для повноцінного розквіту потрібні інвестиції, проте у нього може бути велике майбутнє. Шлях до успіху полягає у визнанні офіційним видом спорту кіберспорт, фінансуванні команд та розвиток турнірних майданчиків. Це три кити, за допомогою яких українські команди будуть гідно представлені на міжнародному рівні, тим самим популяризуючи рідну країну.
Нещодавно в Україні анонсувався новий проєкт CIG Gaming, стратегічної ініціативи з підтримки кіберспорту. Перші кроки в цьому напрямку зроблені, укладено контракт з переможцем Chernomorets Grand Final Cup 2018 по FIFA 19, кіберфутболістом Олександром Гришаєм. Але заповітна і, мабуть, основна мета цього проєкту – об'єднання під українським прапором видатних кіберспортсменів. Для досягнення цієї мети потрібні інвестиції й розуміння того, що вкладаючи в кіберспорт, ти вкладаєш в майбутнє.
Думки експертів
На цьому форумі були присутні в статусі експертів:
- Данишевський Іван (ESM.one);
- Кузьменко Тетяна (представниця NAVI);
- Воробйов Вадим (Maincast);
- Олексій Колчанов (співзасновник StudyDive.com адвокат).
- В ході диспуту було неодноразово сказано, що розвиток кіберспорту неймовірно прискорився, тенденції у світі швидко змінюються, це спостерігається і в Україні.
- Іван Данішевський зазначив, що для популяризації кіберспорту, в суспільстві треба вести роз'яснювальну роботу. Багато хто не розуміє відмінності між термінами «геймінг» і «кіберспорт» і дуже часто ставлять між ними знак рівності. Але це далеко не так. Кіберспорт – це тренування, змагання, бажання перемогти, концентрація уваги та вміння грати в команді. Ти повинен грати заради перемоги, тільки тоді ти – кіберспортсмен.
- Глава відділу маркетингу Natus Vincere Тетяна Кузьменко, розповіла, що під її керівництвом знаходиться маркетинговий напрямок з ухилом на кіберспорт. Завдяки їхній роботі, професійним геймінгом стали цікавитися виробники всіляких напоїв, енергетиків та навіть йогуртів, а не тільки рекламодавці зі світу IT-технологій.
Головним показником розвитку кіберіндустрії є зацікавленість з боку брендів, не пов'язаних з гральним бізнесом. Зараз таким брендом стає «Київстар», який спільно з ESM.one запустив великий турнір CyberStar League з призовим фондом в 100 000 грн по Dota 2, а також проведення школи CyberStar Academy для коментаторів кіберспортивних заходів. Або компанія «Lenovo» і Благодійний фонд «Життєлюбність», які цього літа виступили спонсорами найстарішої української команди з Counter Strike. Це прагнення обумовлено бажанням збільшити свою аудиторію, приєднавшись до модних IT-технологій. Від такої співпраці виграють всі: і спонсори, і спортсмени.
На цьому форумі одним з присутніх був Олексій Ногін, очільник турнірної платформи WePlay!Esports. Компанія Ногіна влітку цього року проанонсувала будівництво кіберарен в Каліфорнії й в Україні (Києві). Ногін, виступаючи, зазначив, що кіберспорт – це глобальне мислення, яскраві перспективи й видатне майбутнє. Спостерігаючи за аудиторіями турнірів в США та в Україні, зрозумів, що вони практично не відрізняються. Емоції вболівальників всіх країн світу однакові, тому що вони вболівають за улюблену команду, за гравців і за свою країну. Глядацький потенціал України дійсно великий і, виростаючи, може стати однією зі світових кіберспортивних «арен».
Досвід кіберспортсменів
В ході зустрічі пройшло обговорення, на якому відомі
У завершальній частині розмови брали участь геймери різних поколінь та різних досягнень. Їм було про що поговорити, що обговорити. Професійний гравець в Dota 2 Олександр Кучер (DkPhobos), еліта світового рівня в Counter-Strike Валерія Бабенка (Eleronka), Олександр Гришай (Grishay10), й один з найбільш відомих українських гравців в StarCraft II Дмитро Філіпчук (DIMAGA) дуже по-різному оцінюють кар'єру кіберспортсмена як професію. Дехто вважає, що за цією професією майбутнє, деякі досить скептично дивляться на це. Але всі були впевнені, що кіберспорт в Україні зараз на підйомі та вже може конкурувати на світовому рівні. Якщо буде фінансова допомога – про кіберспортсменів України заговорять у всьому світі. Наша країна багата талановитими спортсменами, в якій би галузі вони не змагалися. Потрібно тільки, щоб держава та суспільство ставилося до гри в мережі як до занять спортом, а не безглуздим розвагам.
Найважчим у популяризації кіберспорту є позиція суспільства. Більшість людей реально вважає: просиджування днів та ночей біля комп'ютера – це залежність, схоже наркоманії. Для того, щоб зруйнувати стереотипи – потрібна допомога журналістів, відомих та медійних осіб, їхня мета – донести в люди правдиву інформацію про значення кіберспорту й чим він відрізняється від геймінгу.
Підбиваючи підсумки public talk, організатори подякували всіх гостей та експертів й висловили головну думку цього заходу. Зокрема, було відзначено, що експерти та гості, інвестори й гравці, об'єднані спільним інтересом до кіберспорту, нарешті зуміли побачити та почути один одного. Дійсно, можливість почути, тим більше – порозумітися, – дуже хороша можливість знайти спільну мову для розв'язання питань. А їх навколо кіберіндустрії достатня кількість. Сподіваємося, що після таких форумів, держава все ж зверне увагу на кіберспорт та кіберспортсменів, а їхні доходи стануть порівняні з майстерністю.
У традиційному спорті люди змагаються в можливостях свого тіла, а в кіберспорті – тактика, реакція, хитрість і інше.
Побажаємо і ми нашим хлопцям успіхів на кібераренах, інвесторам – бажання допомогти, глядачам і вболівальникам – яскравої гри улюбленої команди.