Японське взуття на американцях
В університетські роки в Орегонському університеті Філіп займався бігом на середні дистанції. Його тренував Білл Бауерман - майбутній партнер по бізнесу. Йому довелося відчути на собі всі недоліки дешевої неякісної спортивного взуття за 5$ при нестачі коштів на дорогі 30$ Adidas, які були далеко від ідеалу. Навчаючись в аспірантурі Стенфорда він паралельно брав уроки у Френка Шелленбергера. Одним із завдань було створити стратегію розвитку і маркетинговий план для невеликого приватного бізнесу. У цьому завданні Найт описав стратегію розвитку майбутнього компанії. На цих заняттях у нього зародилася ідея продавати японські кросівки в Америці. Можно придбати гарні - Nike Air Max 95
По закінченню навчання Найт відвідав Японії, і в 1964 році повернувшись до Америки зайнявся реалізацією товару прямо з кузова старої вантажівки. На першу партії, партнери по бізнесу Філіп Найт і Білл Боуерман витратили 1000 $ по 500 $ з кожного. Компанія попередниця Nike називалася Blue Ribbon Sports.
У 1965 році в штаті компанії з'явився перший постійний працівник - Джефф Джонс - генератор ідеї індивідуального підходу до клієнтів. Продаючи взуття він дізнавався контакти клієнта і через деякий час дзвонив, щоб довідатися про побажання щодо поліпшення взуття, пропонував протестувати останню поліпшену модель.
Нові технології - нові горизонти
1971 році компанія обзавелася логотипом і новим ім'ям. Назвали фірму на честь грецької богині Переможи Нікі. Логотипом стало зображення її крило. Логотип розробила Кароліна Девідсон - на той момент ще студентка факультету реклами в Портлендському університеті. За створення найбільш впізнаваного в світі бренду їй заплатили 35$. Через 20 років, коли успіх фірми був очевидним, Філ подарував дівчині пакет акцій компанії, подякувавши за її внесок.
1972 вийшла перша пара кросівок з логотипом Nike.
Ідея виготовлення фірмової вафельної підошви належить Білу Бауеру. Його надихнула вафельниця дружини, на його власній кухні. Завдяки цій підошві зменшувалася вага взуття, і збільшувалася сила відштовхування.
Першою реклама компанії відбулася під час відбору до Олімпійських ігор, який проходив в Юджині. Філ зі своєю дружиною одяглися в майки з символікою фірми і ходили в них до кінця змагань. Для того часу це стало новиною, і з мінімальним бюджетом їм вдалося привернути до себе увагу. Японський партнер-постачальник взуття Onitsuka Tiger зрозумів, що компанії Nike вдається добре заробляти і вирішив підняти ціни. Такий хід подій був передбачений Найтом, він знайшов іншого постачальника, японську фірму - Nisho Iwa. В цей же час було прийнято рішення про власне виробництво, що було не складно маючи власні технології і капітал.
реклама компанії Nike
Компанія ставить перед собою нову мету - завоювати не тільки спортсменів, а й кожного громадянина Америки незважаючи на вік, стати, стану здоров'я. Суттю нової компанії стало рекламування не самого товару, а людей, які його використовують. Найт став одним з тих, хто першими залучили знаменитостей для реклами товару. Все почалося в 1974 році, з підписаного контракту, з тоді ще маловідомим баскетболістом НБА Майклом Джорданом. Пізніше для нього були розроблені легендарні кросівки Air Jordan. Джордану заборонили з'являтися на майданчику в них, пояснюючи це тим, що їх колірне поєднання (червоно-чорне) дуже яскраве. Найт вирішив ризикувати-Джордан грав в яскравих червоно-чорних кросівках і за кожен вихід Асоціація штрафувала його на 1000$. Всі вболівальники з цікавістю спостерігали за ходом подій, а Nike вважав прибутку, які виросли більше, ніж в 4 рази за рік. Героями рекламних роликів були спортсмени з світовою славою, такі як: Бо Джексон, тенесист Джон Макінрой, легкоатлет Карл Льюїс. У 1978 рік став початком продажів товарів за межами Америки.
У 1979 році Nike представила свою першу лінію одягу.
У 1984 році 58 спортсменів, спонсорами яких виступила компанія NIKE, привезли 65 олімпійських медалей. Серед них: Джоан Браун - перша жінка взяла золото в Олімпійському марафоні, і Карл Льюїс з 4 золотими медалями.
Just Do It
Новим гаслом стала фраза: «Just Do It». Його створення - випадковість. У 1988 році на чергових зборах працівників був присутній Ден Weiden - працівник PR-агентства «Weiden & Kennedy», при зверненні до працівників сказав:
«You Nike guys, you just do it.»
Друга частина фраз і стала всесвітньо відомою.
Ідея постійної боротьби за першість і ідея перемоги - це те, що доносили глядачеві через рекламу. Герої реклами люди, вони - це переможці змагань і світові знаменитості.Компанія мотивувала людей займатися спортом і говорили, що найкраще робити це в Nike. Їм вдалося переконати, що Nike - це якісно і круто, якщо ти крутий, ти в Nike, що 80 $ за таку пару кросівок - це справедлива ціна. Ця реклама припала на 80-е роки, коли в Америці відбувається пік культу здорового способу життя.
Бренд став настільки впізнаваним, що логотипу або слогану було достатньо для ідентифікації, назва не була потрібна.
Вдалі рекламні стратегії і висока якість виробленого товару дозволили закріпитися і підняти свою частку на ринку з 18% до 43% в період 1988-1998 роки. 80% продукції не купувалися в тих цілях, з якими їх розробляли. Компанії вдалося досягти мети, їх взуття носили не тільки спортсмени. Кросівки стали модним явищем.
Нова хвиля популярності
В 1998 році компанія почала страждати від результатів своєї популярності, товари компанії були скрізь, а споживачі переставали цікавитися компанією. Керівництво почало шукати вихід і знайшло його. Заміною Джордану став зірка гольфу-Тайгер Вудс, підписав договір з компанією про п'ятирічну співпрацю з гонораром в 100 мільйонів$. У 2000 році вийшов пів хвилинний ролик, де головну роль зіграла відома легкоатлетка Меріон Джонс. Вона тікає вулицями нічного міста харчуючись сховатися від маніяка, біжить за нею з бензопилою, а потім він несподівано переривався і глядачам пропонували самостійно завершити його на сайті компанії. Завдяки цій рекламі кількість гостей на сайті за період в один місяць зросла в два рази.
У 2002 році компанія презентувала свій новий проект "клітку" - ряд відеороликів про таємне футбольне змагання. Він відбувається у в'язниці покинутого корабля, гра йде до рахунку 1:0. Учасниками проекту стали 24 зірки футболу з усієї планети. Також була запущена інтернет гра, такого ж плану, представлена на сайті, тренерам кращих команд отримували в подарунок комплекти продукції компанії, в тому числі м'ячі з підписами футболістів.
Завдяки вдалим маркетинговим стратегіям компанії вдалося покращити свої позиції на ринку, закріпитися в ролі лідера ринку товарів для спорту. Рівень продажів піднявся до цифри в 12 мільярдів доларів за один рік.
Відставка Нейта
Навколо компанії розгорнувся скандал через рівень оплати та умови роботи на виробництві у В'єтнамі, Індонезії, Китаї. Де використовували дешеву дитячу працю. Заробітна плата 50 тис. Індонезійських працівників дорівнювала оплаті праці головної рекламної особи Nike і становить 20 млн$. У перерахунку на один робочий день виходить сума в один долар для кожного працівника. Скандал вийшло зупинити, але Найт вирішив піти у відставку, так як ситуація значно погіршила продажі.
Замінити Нейта на посаді повинен був його син Метью. У такому випадку компанія стала б сімейною. У травні 2004 року стався нещасний випадок і Метью загинув. Нового керівника доглядали за допомогою рекрутингового агентство. Їм був обраний Вільям Переза-керівник компанії S. C. Jonson & Sons.
Секрети успіху
Коли Філ говорив про своїх, то завжди підкреслював, що йому дуже щастило. Він брався за роботу, втілював у життя свої ідеї. Він не запозичив ідеї, а створював свої, намагався перетворити недоліки суперників у свої переваги. Покладався на свою інтуїцію приймаючи кардинальні рішення. У компанії створювалася сприятлива обстановка, що сприяло творчому мисленню.
Щорічно проходило зібрання Філ збирав всіх менеджерів на «День крикунів», де обговорювались нові ідеї на підвищених тонах, кожна ідея незалежно від того висунув її Філ або його підлеглі могла бути розкритиковані.
Компанія завжди йшла в ногу з часом. Сьогодні фірма надає можливість кожному створити власний дизайн товарів, на сайті можна сконструювати, а при бажанні і замовити. Один з контрактів фірма підписала з Apple, вони разом створили новий проект - Nike + iPod. Плеєр прив'язаний до кросівок, що дає можливість бачити на екрані статистику про пробіжці в режимі теперішнього часу.
Сприяють успіху Нейта якостями були творче мислення в поєднанні з аналітичний склад розуму, здатність адекватно аналізувати реальну ситуацію і прогнозувати можливі напрями розвитку.