Роз\'яснення щодо застосування строків звернення до адміністративного суду при розгляді адміністративних справ про стягнення недоплаченої щомісячної соціальної допомоги «Дітям війни» та за позовами фізичних осіб, які є постраждалими внаслідок Чорнобильської катастрофи, про перерахунок пенсій, одноразових компенсацій та допомоги.
Шановні громадяни! Для надання допомоги з питань застосування строків звернення до адміністративного суду при розгляді адміністративних справ за позовами фізичних осіб про проведення перерахунку пенсійних та соціальних виплат, Ізюмський міськрайонний суд Харківської області повідомляє наступне.
ДАЛІ.
Роз\'яснення щодо застосування строків звернення до адміністративного суду при розгляді адміністративних справ про стягнення недоплаченої щомісячної соціальної допомоги «Дітям війни» та за позовами фізичних осіб, які є постраждалими внаслідок Чорнобильської катастрофи, про перерахунок пенсій, одноразових компенсацій та допомоги.
Шановні громадяни! Для надання допомоги з питань застосування строків звернення до адміністративного суду при розгляді адміністративних справ за позовами фізичних осіб про проведення перерахунку пенсійних та соціальних виплат, Ізюмський міськрайонний суд Харківської області повідомляє наступне.
Строк, протягом якого може бути подано адміністративний позов до суду, встановлений статтею 99 КАС України. Так, відповідно до приписів зазначеної норми адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Наслідки пропуску такого строку встановлені статтею 100 КАС України, від-повідно до якої адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку, про що постановляється ухвала.
Згідно з приписами статті 102 КАС України пропущений процесуальний строк, встановлений законом, мо-же бути поновлений судом за умови, що він пропущений з поважних причин. При цьому, поважні причини пропуску строку для звернення до суду Кодексом адміністративного судочинства або іншим законом не визначені, а тому оцінюються судом індивідуально в кожному окремому випадку, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для вирішення зазначеного питання. Щодо обчислення строків звернення до суду після 30.07.2010 року, Ізюмський міськрайонний суд Харківської області повідомляє:
Частиною 2 ст. 99 КАС України в редакції, яка діяла до 30.07.2010 року, було встановлено річний строк для звернення до адміністративного суду, який, якщо не встановлено інше, обчислювався з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. 30.07.2010 року набув чинності Закон України "Про судоустрій та статус суддів" від 07.07.2010 року, яким було внесено зміни до ст. 99 КАС України та скорочено зазначений строк звернення з позовом до адміністративного суду до шести місяців.
Перебіг 6-місячного строку розпочався з 30.07.2010 року, оскільки до цієї дати для звернення до суду з позовом було встановлено один рік та фізичні особи, позивачі, не були обізнані про його скорочення.
Отже, виходячи з принципу юридичної визначеності та на підставі рішення Європейського суду з прав людини від 28.03.2006 року по справі "Мельник проти України" (заява № 23436/03), необхідно застосовувати до спірних правовідносин ч. 2 ст. 99 КАС України в редакції, яка діяла до 30.07.2010 року.
Враховуючи викладене, при вирішенні справ, в яких позовні заяви подані фізичними особами до 31.01.2011 року, застосовується річний строк для звернення до суду, після 31.01.2011 року - шестимісячний.
Зазначені строки звернення до суду з адміністративним позовом застосовуються і при розгляді справ за позовами фізичних осіб, які є постраждалими внаслідок Чорнобильської катастрофи про перерахунок пенсій, одноразових компенсацій та допомоги, ос- кільки правовідносини по даних категоріях справ розглядаються, в першу чергу, виходячи з правомірності або неправомірності дій органу владних повноважень, строк оскарження яких передбачений КАС України, а тому положення ст. 76 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" від 08.02.1995 року, яким встановлено, що право на подання позову про відшкодування ядерної шкоди, заподіяної життю і здоров\'ю особи, строком давності не обмежується, до даних правовідносин не застосовується.
Таким чином, при вирішенні зазначених спорів суд повинен застосовувати наслідки пропуску строку для звернення до суду, встановлені ст. 100 КАС України, тобто адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, має були залишений без розгляду.
Окрім усього вищезазначеного хотів би, по-перше, прохати вибачення у шановних жителів міста та району - "Дітей війни", "Ліквідаторів Чорнобильської АЕС" за ті незручності, які виникають у ході подання адміністративних заяв до Ізюмського міськрайонного суду Харківської області.
Окремо хочу зазначити та наголосити, що "повільна" реєстрація справ в електронному вигляді виникає з технічних причин - застарілої техніки, великого обсягу інформації, обробку якої веде інформаційно-технічний центр, а головне відсутність фінансування для придбання належного технічного забезпечення.
Але, незважаючи на труднощі, колектив Ізюмського міськрайонного суду Харківської області і надалі буде докладати зусиль та приймати всі заходи щодо належного виконання загальних засад діючого законодавства.
І.Адамов, голова міськрайонного суду.