Кожен читач будь-якої газети вільно чи невільно сам для себе дає оцінку оприлюдненим в ній текстам. Щось йому подобається, щось – не дуже. Мова йде не тільки про події як такі, але й про те, яким чином вони викладені. Звісно, читацькі оцінки будуть певною мірою суб’єктивними, але це зовсім не означає,що не існує низки професійних критеріїв оцінки журналістської праці. Докладніше про це ми поросили розповісти харківських експертів, які займаються моніторингом регіональних ЗМІ на дотримання журналістських стандартів, Володимира РЕВЕНКА та Юрія ХОМАЙКА.
ДАЛІ.Кожен читач будь-якої газети вільно чи невільно сам для себе дає оцінку оприлюдненим в ній текстам. Щось йому подобається, щось – не дуже. Мова йде не тільки про події як такі, але й про те, яким чином вони викладені. Звісно, читацькі оцінки будуть певною мірою суб’єктивними, але це зовсім не означає,що не існує низки професійних критеріїв оцінки журналістської праці. Докладніше про це ми поросили розповісти харківських експертів, які займаються моніторингом регіональних ЗМІ на дотримання журналістських стандартів, Володимира РЕВЕНКА та Юрія ХОМАЙКА.
В. Ревенко: Експертиза публікацій в ЗМІ здійснюється громадською організацією Український освітній центр реформ, перш за все, на користь читачів,які мають право на об’єктивну, неупереджену, збалансовану інформацію. З лютого цього року у 6 регіонах України впроваджено проект моніторингу громадсько-політичних видань та популярних інформаційних інтернет-сайтів. Крім Харківської області, моніторинг здійснюється у Сумській, Донецькій, Вінницькій, Львівській областях та АР Крим. При цьому використовується методика, що розроблена фахівцями міжнародної організації «Інтерньюз Нетворк». Зокрема, експерти розглядають журналістські матеріали на дотримання таких основних стандартів: баланс думок і точок зору; оперативність; достовірність (посилання на джерела); відокремлення фактів від коментарів; точність; повнота представленої інформації по проблемі. Крім того, експерти висловлюють свою думку стосовно того, чи є в публікаціях ознаки замовності політичного або комерційного характеру, тобто – прихованої реклами, яка не має відповідного маркування. На професійному журналістському сленгу такі матеріали отримали назву «джинси».
Протягом одного тижня кожного місяця ми уважно читаємо і громадсько-політичні газети, а також інформаційні он-лайн видання як свого регіону, так і інших, які приймають участь у проекті. Якщо вас цікавлять результати наших спостережень по харківських ЗМІ, то найкраще дотримуються журналісти таких стандартів, як оперативність, посилання на джерела, точність. Але, на жаль, таких важливих для читача критеріїв, як відокремлення фактів від коментарів, баланс думок та повнота представлених фактів по проблемі або події, наші колеги дотримуються не завжди. Ці порушення помітні у виданнях, незалежно від форми власності. В цілому середній бал по дотриманню стандартів у регіонах, де здійснюється моніторинг, у квітні, наприклад, був 3,73 з 6 можливих (у ЗМІ на Харківщині – 3,63). У той же час баланс думок спостерігався лише у 39 відсотках переглянутих текстів.
Ю. Хомайко: Що стосується ознак замовності, тобто «джинси», то ми знаходимо їх практично у всіх виданнях. Найбільш непокоїть наявність матеріалів, що відстоюють або просувають інтереси однієї сторони, це безпосередньо пов’язане з відсутністю балансу думок. Таким чином акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта. Нерідко ідентичні тексти з’являються практично у всіх виданнях не тільки Харківщини, а й інших регіонів, що свідчить про зацікавленість певних політичних або комерційних структур у їх розповсюдженні. Тобто здійснюється широка цілеспрямована реклама, але без належного за законом маркування. Ми не маємо права стверджувати, що редакція або журналіст отримали за це якусь винагороду, але зобов’язані звернути увагу колег на те, що так робити не бажано. Недотримання журналістських стандартів, немаркована реклама вводять читачів в оману. Вони не отримують всього спектру думок з важливіших проблем нашого політичного, економічного, суспільного життя, що має бути основною функцією незалежної преси.
З наближенням виборів кількість упереджених матеріалів та «джинси» збільшується. Це характерно як для провладних так і для опозиційних ЗМІ. Таким чином, ЗМІ перетворюються з носіїв об’єктивної інформації в ідеологічну зброю, що дає можливість їх власником маніпулювати аудиторією.
Тому ми і вирішили попередити читачів. Бо попереджений стане уважнішим і його вже не просто ошукувати.
«ДЖИНСА» – поганий одяг для преси
Facebook Коментарі