Щоб спробувати себе в світі відеозйомки, вам знадобиться не тільки камера і мікрофон. Розповідаємо про основні принципи кадрування, освітлення та інші аспекти хорошого ролика
В інтернеті можна легко знайти безліч короткострокових курсів, де вас навчать, як знімати відео, але ж тисячі успішних відеоблогерів не отримували спеціалізованої освіти.
Зараз ви можете спробувати себе в ролі відеооператора, озброївшись найдешевшим смартфоном з прийнятною камерою: потрібно хоча б в загальних рисах представляти основні принципи зйомки.
Не має значення, з якого формату відео ви вирішили почати — будь то Аматорське відео дитячого ранку, інтерв'ю про історію сім'ї з вашим дідусем або б'юті-влог про правильний манікюр — наступні універсальні поради, засновані на досвіді практикуючих операторів, допоможуть правильно організувати знімальний процес і уникнути найпоширеніших помилок, які можуть звести нанівець всі ваші старання.
Підготовка
Будь-яке відео починається з ідеї. Навіть якщо ви ще не уявляєте, як правильно знімати відео — саму його ідею ви повинні представляти максимально чітко. Будь ролик, навіть якщо він не має на увазі участі живих персонажів — це, перш за все, цікаво розказана історія. Потрібно не тільки розуміти, що ви хочете розповісти, але і кому ви це розповідаєте.
Навіть найкраща ідея повинна бути оформлена в сценарій. У разі невеликого аматорського проекту необов'язково розписувати всі сцени і діалоги з хронометражем, часом досить просто тримати в голові цілісний план зйомок. Але якщо мова йде про більш серйозні проекти, орієнтованих на масову аудиторію — без цього не обійтися.
Знімаєте відеоблог-заздалегідь напишіть свою промову, структуруйте її по пунктах і проговорите перед записом вголос. Це дозволить уникнути зайвих пауз під час запису, «зловити» і переписати складно вимовляються моменти і фрази, що ускладнюють сприйняття.
Техніка
Якщо ви хочете домогтися кінематографічного ефекту, підвищити професійність свого відеоматеріалу — задумайтеся про покупку цифрової відеокамери або дзеркального фотоапарата ось наприклад. Не варто економити на об'єктивах - вони відкривають величезне поле для експериментів. Хороший портретник освіжить ваше відео ефектом "боке", а телевік з потужним зумом дозволить зняти левів, що пустують в савані без ризику для себе. Навіть найкраща техніка не навчить вас, як знімати відео, але з якісним інструментом навчання буде проходити набагато швидше і приємніше.
У мінімальний набір для якісної зйомки також входять хороший штатив з відеоголовкою і якісний мікрофон. Перед кожною зйомкою перевіряйте вільне місце на карті пам'яті і заряд акумуляторів — немає нічого образливішого, ніж опинитися з повністю розрядженою камерою посеред знімального дня.
Локація
Не всякий знімальний бюджет дозволяє побудувати окремі декорації для кожної сцени або орендувати відповідний павільйон, але це зовсім не головне — можна прекрасно обійтися і без них. Відповідально поставтеся до підбору локації, і вона дозволить реалізувати будь-яку вашу ідею.
Кадр повинен бути лаконічним і нести тільки корисну інформацію. Якщо ви знімаєте в приміщенні і у вас є час на підготовку — приберіть все непотрібне з кадру, посуньте або переставте предмети, що заважають сприйняттю основної ідеї. Вмиваючись на задньому плані кішка може легко затьмарити собою головного героя, а недоречна пальма, що виглядає з-за його голови, оживить зачіску і перетворить серйозне інтерв'ю в комедію.
Хромакей і подальша грамотна постобробка дозволяють перенести героя в будь-яку потрібну вам локацію. Але навіть найякісніша комп'ютерна графіка і кольорокорекція залишать відчуття штучності і нереалістичності того, що відбувається на екрані — тому зловживати цим прийомом не слід.
Ракурс і кадрування
Вибір ракурсу зйомки і позначення меж кадру — це найважливіший елемент підготовки. Саме на цьому етапі ви вибираєте, як глядач побачить вашу історію. Правильно підібраний ракурс сфокусує увагу на важливих деталях, а чітке кадрування створить межу сприйняття вашої режисерської задумки.
У більшості випадків при зйомці живого персонажа варто помістити камеру на рівень його очей. Такий ракурс максимально близький до звичного візуального сприйняття і допомагає "стерти" кордон телеекрану.
Ніхто не заважає вам експериментувати навіть в традиційних форматах. Спробуйте зняти персонажа з незвичайних кутів, взяти надкрупний план і зробити якусь несподівану перебивку. Занурте глядача в центр подій, покажіть йому ракурси, які він ніколи не побачить у звичайному житті — це допоможе оживити відеоряд і не дати занудьгувати під час довгого монологу.
Залишайте достатньо "повітря" навколо ваших персонажів, особливо над головою. У людей є "погана" звичка рухатися в кадрі, змінювати положення тіла, і персонаж може раптово вилізти за межі ретельно вивіреного кадру і перетворитися на «вершника без голови».
Світло
Навіть самі світлосильні об'єктиви не можуть передати картинку так, як її бачить людське око, тому для зйомки якісного відео найчастіше потрібні додаткові джерела освітлення. "Затемнення" кадру застосовується в рідкісних випадках, коли автор хоче досягти особливого драматургічного і художнього ефекту, але найчастіше глядач хоче бачити, що відбувається на екрані, а для цього потрібно багато світла.
Пам'ятайте, освітлення-це ще один повноцінний персонаж вашого відео. Грамотне використання світлих акцентів і тіней дозволить акцентувати увагу на важливих деталях і приховати другорядні. При зйомках інтерв'ю спробуйте затемнити задній фон і висвітлити персонажа на передньому плані — ви відразу побачите, як благотворно це вплине на якість відео.
Необов'язково витрачатися на дорогі софіти і кінопрожектори. Для початку цілком можна обмежитися круглим відбивачем і парою немерцающих світлодіодних ламп. Не забувайте про сонце — самий бюджетний і природний освітлювальний прилад. Воно дає м'який природний розсіяне світло, ідеальний для якісного кадру.
При зйомках на природі не намагайтеся поставити вашого персонажа в промінь сонячного світла-краще помістити його в тінь і підсвітити за допомогою фольгованого відбивача. Зі штучним світлом працювати набагато складніше - він дає більш різкі тіні, надто яскраві відблиски і вимагає до себе куди більшої уваги. Врахуйте-штучне світло зі стелі створить синюваті тіні під очима героїв, так що вони завжди будуть виглядати не виспалися і втомленими від життя.
Головне правило-ніколи не знімайте проти світла! Такий прийом годиться тільки для оперативних зйомок засекречених свідків, де їх обличчя приховано в тіні.
Рух
Статичний відеоряд швидко стомлює глядача. Це не означає, що ваша камера повинна невпинно рухатися і міняти ракурси, але навіть найсуворіші формати, на зразок відеовізіткі або інтерв'ю з першою особою компанії можна оживити за допомогою переміщення камери. Чим більше руху в кадрі, тим більше "кіношним" виглядає ваше відео. Для цього зовсім не обов'язково купувати дорогі Слайдери або відеокрани — відіграти ефект руху або плавного зуму можна за допомогою програм відеомонтажу — варто тільки заздалегідь знімати кадр трохи ширше, щоб потім можна було використовувати цей простір для різних ефектів.
І пам'ятайте-руки завжди тремтять. Не тремтить тільки штатив. Якщо ви хочете знімати динамічні сцени з вільним рухом камери-придбайте стедікам. » Тремтячу " камеру можна використовувати як художній прийом, як це робив Стівен Спілберг в «Врятувати рядового Райана», але в більшості випадків робити так строго не рекомендується, якщо тільки ви не хочете викликати у своїх глядачів епілептичний припадок.
Звук
Переважна більшість сучасних відеокамер, дзеркальних фотоапаратів і мобільних телефонів оснащені мікрофонами для запису звуку. Але Неспеціалізована техніка дає в результаті непрофесійний результат. Замість чіткого і гучного голосу персонажа ви отримаєте шум машин за вікном, нявкання кішки з кухні і шарудіння одягу.
Ця проблема вирішується відносно легко-використовуйте мікрофони-петлички. Якщо на відеокамері немає спеціального входу під зовнішній мікрофон — пишіть звук окремо на аудіорекордер, диктофон або смартфон. Щоб синхронізувати звук і відеоряд на монтажі, просто попросіть героя в кадрі грюкнути в долоні перед записом нової сцени.
Музика
Друга важлива складова вашого звуку - це музичний супровід. Під час монтажу візуалізують звукову доріжку і робіть склейки в тих місцях, де музика змінює темп або переходить від фрагмента до фрагменту — це зробить ролик більш ритмічним і додасть йому гармонії.
Монтаж
Жодне якісне відео не знімається одним планом з першого дубля. Навіть найталановитіші і цікаві зйомки без якісного монтажу і постобробки будуть виглядати дешево і непрофесійно. Сучасні програми на зразок Adobe Premiere або Sony Vegas не так вже складні в освоєнні, до того ж на тому ж YouTube можна знайти масу навчальних відео, розжовують основи відеомонтажу. Ліцензійні версії програм іменитих брендів вельми дорогі, але, наприклад, безкоштовна версія DaVinci Resolve майже не поступається платній за функціоналом.
Пам'ятайте, що хороший монтаж починається на етапі операторської роботи — під час зйомки думайте наперед і знімайте з прицілом на те, як будете потім компонувати свій матеріал. Не лінуйтеся знімати більше перебивок, пейзажів і великих планів — їх продумане включення в основні сцени дозволить значно оживити ваше відео.
І найважливіше правило для початківців операторів - як тільки ви закінчили зйомку сцени, почекайте ще п'ять секунд, перш ніж вимкнути запис — це здорово допоможе вам на монтажі.
Практика
Найкращий спосіб стати хорошим оператором-це постійна практика. Знімати потрібно багато і в різних форматах. Але не обмежуйтеся тільки практичною роботою, дивіться більше кіно, якісної реклами, репортажів, роликів на YouTube — помічайте прийоми операторської роботи і принципи монтажу. Постарайтеся розкласти кожне відео на окремі сцени і зрозуміти, як вони реалізовані технічно. Такий досвід дозволить підглянути вдалі прийоми і допоможе значно поліпшити свої навички відеозйомки.