Про те, якими бувають екосистеми і коли вони необхідні на конкретних прикладах.
Слово "бізнес-екосистема" міцно вкоренилося серед модних управлінських термінів. Дослідження, проведене Інститутом BCG Henderson, показало, що в щорічних звітах воно зустрічається в 13 разів частіше, ніж десять років тому.
Багато менеджерів, побоюючись упустити цей тренд, відчувають необхідність створити власні бізнес-екосистеми або принаймні стати частиною існуючих. При цьому буває не до кінця зрозуміло, чим насправді є екосистема. Проблема виникає через широту поняття, множинності і невизначеності трактувань і малої кількості прикладів. BEGETON - це нова цифрова екосистема, яка об'єднує бізнес з його клієнтами, співробітниками і партнерами за посиланням - https://begeton.com/blog.
Ми пропонуємо розглядати екосистему стосовно вирішення конкретних бізнес-завдань, а також як спосіб реалізації ціннісних пропозицій. У цьому випадку бізнес-екосистема-це модель управління, яка конкурує з іншими: вертикальною організацією, ієрархічною ланцюжком поставок і моделлю відкритого ринку.
Плутанина з екосистемами починається з питання про те, що вони собою являють і чим відрізняються від інших форм організації. Ми використовуємо просте визначення: бізнес-екосистема-це динамічна група в значній мірі незалежних гравців, які виробляють товари або послуги, в сукупності складові взаємопов'язане рішення.
Визначення передбачає, що кожна екосистема володіє конкретною ціннісною пропозицією і чітко визначеною, хоча і змінюється, групою осіб з різними ролями (такими як виробник, постачальник, організатор, комплементатор).
Це визначення виключає розпливчасті поняття екосистем без чіткого зв'язку з конкретною бізнес-проблемою, які описують просту приналежність до галузевих кластерів (Кремнієвої долини або Бостонського біотехнологічного кластера) або партнерські мережі компаній (Toyota і її постачальники або Google і її широка мережа партнерів).
Навіть в рамках даного визначення бізнес-екосистема є широким поняттям і включає в себе:
- Маркетплейси, які об'єднують велику кількість виробників товарів і послуг з потенційними клієнтами. Наприклад, в ритейлі: Amazon, eBay, Taobao; в готельному бізнесі: Airbnb,
- TripAdvisor, Open Table, в транспортних послугах: Uber, Lyft, Didi і для фрілансерів: Upwork, Croogster, Fiverr.
- ІТ-системи, які об'єднують компоненти і додатки від багатьох постачальників на загальній платформі: Microsoft Windows, Apple iOS, Android, SAP NetWeaver.
- Пропозиції, які об'єднують компоненти від різних гравців ринку: відеоігри, електронні книги, системи розумного будинку, житлові рішення для сонячної енергії, самокеровані транспортні засоби, 3D-друк, IOT-рішення.
- Пропозиції, що об'єднують послуги різних постачальників, наприклад, системи кредитних карт, розумні фермерські або гірничодобувні рішення.
Незважаючи на різноманітність бізнес-екосистем, є загальні характеристики, які відрізняють їх від інших моделей управління:
Модульність. На відміну від моделі вертикальної інтеграції або ієрархічних ланцюжків поставок, в бізнес-екосистемах компоненти пропозиції розробляються незалежно, але функціонують як єдине ціле. У багатьох випадках покупець може вибрати один з компонентів і / або способів їх поєднань. Наприклад, в смартфонах хоча деякі програми і встановлені, більшість же користувач вибирає і завантажує самостійно.
Кастомізація. На контрасті з моделлю відкритого ринку, учасники екосистеми, як правило, адаптуються під неї і прагнуть до взаємної сумісності. Наприклад, розробникам відеоігор необхідно робити ігри під конкретні платформи.
Основні типи екосистем
Існує два основних типи бізнес-екосистем:
Екосистеми рішень створюють або надають товари або послуги, координуючи різних учасників ринку. Така екосистема являє собою основну компанію, яка управляє пропозиціями декількох комплементарних компаній (які створюють доповнюють компоненти до основного продукту). Прикладами таких екосистем є: банківські картки, що зв'язують продавців, споживачів і банки; рішення для розумного будинку, що об'єднують кліматичні, світлові, розважальні та охоронні товари і послуги і 3D-друк, що об'єднують постачальників принтерів, вихідних, програмного забезпечення. Клієнт, як правило, не є активним учасником екосистеми рішень, він впливає тільки через вибір основного продукту і комбінування пропозицій від компаній-комплементорів.
Екосистеми транзакцій пов'язують незалежних виробників товарів або послуг з клієнтами через єдину платформу. Наприклад, eBay з'єднує незалежних продавців з покупцями. Uber дозволяє пасажирам знайти вільне таксі. Upwork допомагає компаніям Шукати позаштатних співробітників. Цінність такого типу екосистеми зростає з кількістю її клієнтів. Вони навіть можуть стати виробниками. Наприклад, коли глядачі на YouTube перетворюються на влогерів або орендарі стають орендодавцями, виставляючи своє житло на Airbnb.
BCG Henderson Institute
Коли ви розглядаєте можливість створення екосистеми або приєднання до існуючої, Ви повинні чітко уявляти, який тип найкращим способом підходить під вашу ціннісну пропозицію. Іноді відповідним рішенням є гібридний формат екосистеми.
Коли екосистема-відповідна модель управління?
Припустимо, у вас є бізнес-ідея, і ви підбираєте модель управління, яка дозволить реалізувати її. У вас є кілька варіантів:
Модель вертикальної інтеграції-ви виконуєте всі ключові дії всередині своєї організації.
Ієрархічний ланцюжок поставок - Ви передаєте деякі види діяльності на аутсорсинг постачальникам, у яких ви купуєте, і / або посередникам, яким ви продаєте.
Бізнес-екосистема-ви координуєте свої дії з іншими в значній мірі незалежними економічними гравцями, щоб створити єдину пропозицію.
Модель відкритого ринку-клієнт вибирає і купує необхідні компоненти у незалежних і неузгоджених постачальників на відкритому конкурентному ринку.
Бізнес-екосистема є підходящою моделлю управління для бізнесу у випадках, якщо висока потреба в координації дій між декількома гравцями або якщо продукт або послуга мають високу модульність, тобто компоненти можна легко і гнучко комбінувати і інтегрувати при низьких (транзакційних) витратах.
Переваги та недоліки бізнес-екосистем
Якщо ви все ще зацікавлені в створенні екосистеми, розберемо її переваги в порівнянні з іншими моделями управління і потенційні недоліки.
Перевага
Бізнес-екосистеми пропонують три найважливіші переваги: доступ до широкого спектру можливостей, швидке масштабування, гнучкість і стійкість.
У момент запуску екосистема може забезпечити швидкий доступ до інновацій ззовні, які виявляться занадто дорогими або трудомісткими для внутрішньої розробки. Не всіх розумних людей можна найняти, але можна залучити їх для участі у вашій відкритій екосистемі.
Після запуску екосистеми можуть масштабуватися набагато швидше, ніж компанії з іншими моделями управління. Їх структура дозволяє легко і зрозуміло додавати нових учасників, а полегшені бізнес-моделі дозволяють швидко рости. Airbnb перевершує більшість великих готельних мереж по виручці і ринкової капіталізації, не володіючи жодним готелем.
Нарешті, частково привабливість бізнес-екосистем обумовлена їх гнучкістю і стійкістю. Екосистема має центральне ядро або платформу, зрозумілу систему підключення нових партнерів і модульну структуру — будь-який компонент з легкістю можна додати в екосистему або прибрати з неї. Тому екосистема дозволяє успішно працювати зі споживачами, смаки яких неоднорідні і непередбачувані, або з технологіями, шляхи розвитку яких не визначені.
Недоліки
За визначенням екосистема складається в основному з незалежних економічних гравців, які погоджуються на співпрацю. Це має на увазі обмежений контроль над усією системою з боку кожного учасника. Навіть Керівник екосистеми має обмежені засоби для примусу або контролю поведінки партнерів, якщо порівнювати з ієрархічною ланцюжком поставок або вертикальною моделлю.
Цінність, яку створює екосистема, повинна бути розділена між її учасниками. Основна компанія в екосистемі рішень або організатор платформи в екосистемі транзакцій відповідає за забезпечення економічної привабливості екосистеми для всіх її важливих учасників. Досягнення цієї мети може вимагати величезних інвестицій на етапі запуску і масштабування, які можуть окупитися тільки після того, як екосистема буде повністю створена. Багато великих цифрових платформ, які досягли високих фінансових оцінок, такі як Uber і Lyft, все ще борються за отримання істотного прибутку.
Нарешті, величезний успіх кількох великих гравців не повинен затьмарювати той факт, що екосистеми можуть зазнати невдачі. Недавнє дослідження Інституту BCG Henderson показало, що менше 15% з 57 досліджених екосистем були стійкими в довгостроковій перспективі.
Динамізм і гнучкість екосистем також неоднозначні: модель еволюціонує і масштабується, але вимагає постійного коригування. Стійкий успіх передбачає постійну взаємодію з усіма зацікавленими сторонами, вдосконалення та розширення пропозиції, а також інновації та оновлення екосистеми.
Чек-лист: чи потрібна вам екосистема
Коли ви роздумуєте про найкращу модель для управління бізнесом, Вам слід розглянути можливість створення бізнес-екосистеми, якщо:
- Ви стикаєтеся з непередбачуваною, але дуже податливою бізнес-середовищем, яка вимагає від вас співпраці з іншими гравцями, щоб сформувати або перебудувати галузь.
- Окремі компоненти рішення можуть бути легко і гнучко об'єднані, але необхідний певний рівень координації для пошуку партнерів, визначення їх ролей і узгодження їх діяльності.
- Ви зможете отримати вигоду від відкритості, швидкого масштабування, а також гнучкості і стійкості, які пропонує екосистема.
- Якщо ви вирішили побудувати власну бізнес-екосистему, переконайтеся, що ви готові до труднощів, пов'язаних з обмеженням контролю і обмеженого захоплення вартості, а також до стратегічних вимог побудови, зростання і захисту такої екосистеми.
- Є вагомі причини для поточної реклами навколо екосистем, але важливо зберігати спокій і неупереджено оцінювати, чи є бізнес-екосистема найкращим рішенням для розвитку бізнесу.