Манетки для велосипеда кожен власник велосипеда, навіть менш досвідчений, знає, що в механізмі перемикача швидкостей важливим елементом є манетки. Здавалося б, така проста конструкція, завдяки якій відбувається швидке і легке перескакування ланцюга з однієї зірки на іншу (необхідну). При виборі манеток потрібно розуміти, що цей елемент дозволяє встановлювати необхідну передачу в залежності від вимог райдера. Але їх різновидів не так щоб мало, чому і стає актуальним питання про те, як для велосипеда вибрати манетки.
ЩО ТАКЕ МАНЕТКИ (ШИФТЕРИ)
Манетки або як інакше їх називають Шифтери, розміщуються всередині перемикача на рульовій трубі, поруч з гальмівними ручками або суміщені з ними. За рахунок ослаблення або натягу троса відбувається зміна положення перемикача, який відповідає за вибір передач, тобто перекидає ланцюг з однієї зірки на іншу. Якісні манетки для велосипеда можна придбати на сайті - lisoped.ua.
Кожен з шифтеров, по ліву руку райдера і по праву, відповідає за передній і задній перемикачі передач. Лівий механізм шифтера відповідає за переднє перемикання, а правий за заднє.
Перемикач починає роботу з натискання ручки, яка приводить в рух важіль. Останній в свою чергу, прокручує блок, всередині якого накручується або відпускається тросик, що впливає на машинку перекидання ланцюга. Фіксатор у вигляді пружини, закріплює трос.
РІЗНОВИДИ ШИФТЕРІВ
Залежно від велосипеда і дії внутрішнього механізму, розрізняють кілька різновидів манеток:
МОНОБЛОК
Моноблок, цілісна конструкція, що включає ручку для гальм і Шифтери. Через меншу вагу, в порівнянні з іншими, встановлюють на шосейні велосипеди. Змінити значення перемикача, тобто перемикання, можливо, зміщенням ручки паралельно рульовій трубі, а щоб загальмувати необхідно натиснути її.
Також трохи іншої конструкції ставляться на гірські велосипеди бюджетного сегмента.
Істотними недоліками є:
- несумісність з гідравлічними гальмами;
- неможливість заміни тільки шифтерів або тільки гальмівних ручок;
- не завжди сумісні з задніми перемикачами.
ПІСТОЛЕТ
Манетки пістолети, схожі зовні з першим видом. Управління гальмуванням і підвищенням передачі здійснюється за допомогою однієї ручки. Для підвищення передачі ручку смикають в ліву сторону, якщо це права рука і навпаки, а гальмування здійснюється натисканням ручки на себе. Для зниження використовують другий, менший важіль.
Використовувати такий вид перемикача для шосейного велосипеда зручно, але вартість даної конструкції чимала.
ТРИҐЕР
Манетки тригеритриггерні Шифтери. Найбільш поширені і використовуються в більшості велодисциплін. Розташовані вони в найбільш звичному місці на кермі, майже горизонтально, паралельно керму. Внутрішній механізм цих манеток заснований на виступаючих важелях, під великими пальцями руки. Один важіль відповідає за підвищення передачі, інший за зниження.
Позитивними сторонами даного перемикача є простота роботи механізму, зручність використання в моунтінбайк дисциплінах і зручність в технічному обслуговуванні.
ГРІПШИФТИ
Манетки-грипшифты. Схожі з ручкою газу мототехніки. Механізм роботи заснований на прокручуванні деталі, що має вигляд барабана. Він переміщається навколо осі рульової труби. По центру ручки є покажчик, за яким орієнтуються при зміні передач. Деякі моделі оснащені "екраном" всередині, під склом якого видно обрана в даний момент передача.
До переваг такого перемикача можна віднести дешевизну, простоту конструкції, легкість використання і швидкість відповідної реакції.
До недоліків відносять випадкові перемикання, часті поломки прокручується механізму. Ручка перемикання займає великий відрізок рульової труби.
ЯК САМОСТІЙНО ЗАМІНИТИ МАНЕТКИ
Як і всім складовим велосипеда, механізму манеток необхідно проводити технічне обслуговування в міру їх забруднення, проте найчастіше Шифтери не потребують регулярного сервісі. При появі тріскоту, заїданні або інших проблем, можна провести перебирання і чистку з подальшою мастилом. Але ці маніпуляції варто надати майстру, тому як механізм чутливий і передбачає акуратних дій знає свою справу людини.
САМОСТІЙНЕ НАЛАГОДЖЕННЯ МЕХАНІЗМУ МАНЕТОК
Якщо при поганій роботі перемикача велосипеда чистка і мастило не допомагають , то варто задуматися про повну заміну манеток.
Розглянемо етапи розбирання манетки:
- Розібраний тригер знімаймо з рульової труби велосипеда. Відкручуємо нижню частину корпусу і виймаємо, після чого відкручуємо верхню частину;
- Далі можна побачити верхні елементи, а саме храповий механізм з собачкою. Даний етап має на увазі чистку від бруду, якщо така є і мастило елементів манетки;
- Щипцями відкручуємо центрову гайку, виймає важелі і притискає елемент. Розкручуємо гвинтик, який тримає інший корпус з храповим механізмом і витягуємо його разом з тросом.
- Пластиковий елемент відокремлюємо;
- Підтягує собачку розбирати не слід, так як збірка буде досить довга і трудомістка;
- Важелі механізму необхідно розсунути, за допомогою піддягання вузькими клешнями пружини на місці стику важелів;
- Проводимо чистку і змазування елементів механізму;
- Збірка перемикача для велосипеда проводиться в зворотному порядку.
ПІДСУМОК
Манетки-невід'ємна частина будь-якого велосипеда, що має більше однієї передачі на борту. Шифтера може бути два, що відповідають за передній і задній перемикачі, може бути і один, у випадку з сучасними трансмісіями 1х10, 1х11, 1х12. Залежно від стилю їзди, вибирається відповідний тип манеток. Шосейна дисципліна – пістолети або моноблоки, гірські дисципліни-тригери, рідше гріпшифти.
Як і будь-якої деталі велосипеда, манеткам може знадобитися технічне обслуговування, яке при бажанні і досвіді можна провести самому. Але в іншому випадку краще довіритися веломайстру.