Перед різдвяними і новорічними канікулами Американська академія педіатрії опублікувала великий звіт про те, які іграшки варто дарувати дітям, а які краще залишити на прилавках
Автори звіту, провідні фахівці академії Алія Хілі і Алан Мендельсон, рекомендували батькам відмовитися від інтерактивних іграшок і девайсів на користь простих і звичних ляльок і конструкторів.
- Іграшки сприяють когнітивному, фізичному, соціальному та емоційному добробуту дітей, саме вони багато в чому сприяють розвитку мозку у дітей на ранніх етапах, - зазначають автори доповіді. - Але при цьому дорослі часто сприймають інтерактивні віртуальні ігри та іграшки як більш складні, і, отже, більш корисні для розвитку дітей. Однак, жодні дослідження цього не підтверджують. Великий вибір якісних іграшок на порталі - https://nabatute.com.ua.
Не треба: іграшкові роботи
У магазинах зараз є роботи на будь-який смак — від електронних щенят і динозаврів до міні-версій R2D2. Однак, дарувати дітям іграшкових роботів педіатри не радять. Проблема в тому, що такі іграшки надто активні: вони світяться різними кольорами, розмовляють, гудуть і рухаються. Для дорослого все це виглядає прикольно. А ось для дитини ця активність не дуже корисна.
- Світло і звук, які виходять від таких іграшок, гіперстимулюють сенсорні системи дитини, - кажуть фахівці. - Це відбивається на здатності дитини до соціальної взаємодії — зменшуються його здатності до зміни виразу обличчя, мови і жестикуляції. Все це має велике значення для соціального розвитку.
Чим замінити: ляльками та іграшковими звірами без додаткових функцій
Чим пасивніше іграшка, тим більше дитині доводиться робити за неї самому. Тому в процесі гри він може придумати їй характер, озвучити її в діалогах з іншими іграшками і в іграх з однолітками, скласти власний сценарій гри (а не копіювати сценки з тих же "Зоряних воїн"). Так що краще нехай ляльки і звірі мовчать і не відсвічують.
- Така творча гра в кінцевому підсумку сприяє розвитку мови, саморегуляції, символічного мислення і соціально-емоційному розвитку, - кажуть експерти. - А в кризових ситуаціях, наприклад, при розлученні батьків або перехід в іншу школу, така гра допоможе дитині впоратися зі своїми емоціями і новими обставинами.
Не треба: класичні ляльки Барбі
Про те, що пластикові красуні з тонюсенькими таліями і нереально довгими ногами шкодять дитячій самооцінці, педіатри твердять не перший рік. Крім того, Блакитноокі ляльки-блондинки формують у дітей (не тільки дівчаток, але і хлопчиків) нереалістичні стандарти краси. А в підлітковому віці все це може обернутися серйозними комплексами.
- Вибір іграшок, пропонованих дітям, повинен відображати різноманітний і багатокультурний світ, в якому ми живемо, - виносять вердикт педіатри.
Чим замінити: ляльками різних "мастей", розмірів і вікових груп
Щоб гра була розвиваючою, дитина повинна приміряти на себе різні ролі. Наприклад, не просто грати "за" ляльку, але і побути їй мамою. Так що краще, якщо в ляльковому будинку будуть жити іграшки різного віку, від пупсів і малюків до цілком дорослих барбі.
Не треба: радіокеровані машинки і вертольоти
Ці іграшки — для дорослих (або хоча б для підлітків), а не для дітей. Хлопці Молодші не дуже добре бачать зв'язки між причиною і наслідком. Тому, отримавши в подарунок радіокерований вертоліт, вони насамперед почнуть натискати всі кнопки поспіль і запустять іграшку в найближчу стіну. А все тому, що діти до 10 років зазвичай погано розуміють, який ефект викликають ті чи інші їх дії. І такі іграшки з купою різних функцій можуть тільки більше їх заплутати.
- Самі корисні іграшки - ті, які вимагають найбільшої кількості дій з боку маленької дитини, - впевнені педіатри. - Якщо це машинка, то нехай дитина катає її сама. Чим більше діти використовують свої розум і тіло, щоб змусити щось працювати, тим більше вони вчаться.
Чим замінити: звичайними машинками і літачками
Такі іграшки дитині простіше вбудувати в сценарій своєї гри. Він може влаштувати гонки, де машинки будуть головними персонажами. А може використовувати їх як транспортний засіб для перевезення ляльок і плюшевих ведмедів. Чим більше варіантів — тим краще для розвитку фантазії.
Обережно з батарейками!
До речі, такі іграшки небезпечні ще й за рахунок батарейок, особливо маленьких "таблеток". Дитина може їх проковтнути і спровокувати шлункову кровотечу аж до летального результату. Так що всі іграшки на батарейках треба тримати подалі від малюків — або дозволяти грати з ними тільки під наглядом дорослих.
Не треба: "розумні" і магнітні конструктори Обережно з батарейками!
З магнітними конструкторами та ж проблема, що і з батарейками — дрібні деталі малюк може проковтнути. А всі інші навороти просто ні до чого: вони обмежують простір для фантазії дитини, тому не можна дарувати такі конструктори маленьким дітям.
Чим замінити: конструктори з блоків (лего і аналоги)
Плюси простих конструкторів в тому, що вони "ростуть" разом з дитиною. Наприклад, в півтора-два роки малюк вчиться просто складати їх разом. А діти старшого віку можуть використовувати їх як підручний засіб в грі — скласти міст або будинок для інших іграшок.
- Такі блок-конструктори підтримують дрібну моторику і розвиток мови, - відзначають фахівці. - Крім того, ці конструктори корисні для раннього розвитку просторових і математичних навичок.
Не треба: Додатки і комп'ютерні ігри
Навіть ті комп'ютерні ігри та додатки, на яких стоїть позначка" розвиваючі", набагато гірше реальних ігор та іграшок. По-перше, вони часто замінюють звичні ігри Типу шахів, маджонга і "ерудиту". А по-друге, в електронних іграх майже не залишається простору для творчості — набір можливих ходів обмежений, всі кінцівки продумані заздалегідь.
- Дослідження комп'ютерних ігор дуже суперечливі, - попереджають педіатри. Однак, багато сходяться на тому, що насильство в таких іграх часто підноситься як виправдане або в гумористичній формі. А це потенційно знижує чутливість дітей до насильства і провокує агресивну поведінку.
Чим замінити: пазлами, головоломками і настільними іграми
Такі іграшки корисні тим, що грати в них можна як одному, так і всією сім'єю. А це сприяє соціалізації дитини, вчить її визнавати поразки і переживати успіхи, проявляти доброту до переможених і не заздрити переможцям.
Загальні рекомендації щодо вибору іграшок для батьків
1. Не намагайтеся знайти тільки ту іграшку, яка, як вам здається, буде виключно розвивати дитину (особливо, немовля!). Це може бути просто якийсь м'який персонаж, якого дуже корисно іноді ласкаво обійняти.
2. Сама навчальна іграшка-та, в яку можна грати разом (в тому числі, з батьками).
3. Хороша іграшка не повинна бути модною або дорогою. Навіть найпростіші іграшки можуть бути кращими, якщо вони дозволяють дітям використовувати свою уяву.
4. Читайте дитячі книжки разом з дитиною — їх них можна почерпнути нові ідеї та сценарії для ігор.
5. Подбайте про те, щоб всі іграшки були безпечними і підходили дитині за віком.
6. Використовуйте іграшки, які спонукають дитину бути активним: м'ячі, скакалки і все, по чому можна повзати і дертися.
7. Обмежте комп'ютерні ігри. Діти до двох років взагалі не повинні проводити час перед екраном (включаючи мультфільми і телепередачі). Для дітей старше двох років загальний екранний час повинен становити не більше 1 години на день. Хлопці віком до 5 років можуть грати в комп'ютерні ігри тільки під наглядом батьків, і тільки ті, які підходять для їх розвитку.
8. Пам'ятайте, що жодна іграшка не замінить теплих, люблячих і надійних відносин в сім'ї.