Не підмажеш, не поїдеш!
Це стара приказка. Вона в повному обсязі відображає роль звичайного сала в житті стародавнього візника. Здавалося б причому тут сало і віз? Виявляється ще як причому! З давніх часів, з моменту появи першого колеса, виникла необхідність продовжити життя осі воза на яке одягалось колесо. З огляду на великі навантаження на вісь, вона дуже швидко виходила з ладу – просто стиралася! Сила тертя давала про себе знати. І люди вирішили цю проблему дуже просто. У ступиці колеса є камера (тепер вона називається Сальникова камера), через яку проходила вісь вози, ось цю камеру і заповнили салом. Так, так, звичайним свинячим салом. І все поїхало як по маслу, а що б сало з сальникової камери не випливало, з'явилося ще одне технічне рішення – сальникову заповнювали камеру не самим салом, а мотузкою просоченої салом (яка зараз називається сальникової набиванням). За допомогою спеціальних пристроїв Сальникова набивка підтискалася уздовж осі колеса, впираючись в стінки сальникової камери і ущільнюючи набивання. За посиланням - https://salniki.com.ua/catalog/salnik-rulevoy-reyki.html можна придбати якісний сальник рульової рейки або рульову рейку. При стисненні набивання в ній створювалися зусилля, під дією яких вона тулилася з одного боку до стінки сальникової камери, а з іншого — до циліндричної поверхні осі колеса. Таким чином, створювалася герметичність, і сало не проникало за межі маточини колеса. Варто відзначити, що в ті далекі часи сальникове набивання застосовувалася не тільки на колесах візків, возів і карет, але і в системі управління поворотом передньої осі всього вище перерахованого транспорту того часу. Передня вісь робилася так, щоб вона могла повертатися навколо штиря (шкворня, сердечника, курка), який розташовувався по осі воза. Штир входив в дві закріплені Шайби. Одна металева шайба кріпиться на корпусі воза, друга на дерев'яній поперечині, з прикріпленою на ній віссю. А між шайбами для змащення встановлювали сальниковую набивання. Все просто!
Сучасні сальники.
Потім з'явилися парові двигуни і перші двигуни внутрішнього згоряння. І виникла необхідність передати обертальний рух від двигуна на різні вузли і механізми. Ось тут і стався справжній прорив в області створення засобів призначених для ущільнення різних сполук, в тому числі і рухливих, в різних пристроях і механізмах. Це була епоха, коли ще перші автомобілі тряслися по бруківці без ресор і амортизаторів, що не додавало комфорту при залежних приводах, там, де сьогодні стоїть сальник коленвала, робилися ущільнення змащеній жиром клоччям. Від прямого зв'язку з салом і пішло такоеназваніе цього важливого герметизуючого елемента, з яким легко звертаються бувалі автолюбителі, а новачки практично не знайомі. Також сальникові пристрої, що працюють на тому ж принципі, широко застосовувалися в різних промислових, суднових, автомобільних механізмах. Крім рухомих вузлів, сальники використовувалися для ущільнення нерухомого обладнання, наприклад в трубних і кабельних проходках. Одним словом, сальник крок за кроком міцно увійшов в життя різних механізмів. Сучасний сальник – це сама досконалість. Функцію він виконує колишню, а ось його зміст зовсім інше. Конструктивна простота просто вражає. Сьогодні сальник — це одне з найпоширеніших і давно відомих ущільнювальних пристроїв. Інженери навіть придумали опис, що таке сальник: Сальники — гумові армовані манжети, призначені для ущільнення різних сполук, в тому числі і рухливих, в різних пристроях і механізмах. Складно собі уявити, але сальник (серед інженерів — манжета) зобов'язаний прослужити без заміни термін, відповідний... ресурсу мотора на який він встановлений. Але історія замовчує, скільки трималися сальники давнину, коли їх робили набивними і в них використовували просочені салом нитки пеньки або джуту. Сьогодні сальники досить складний виріб зі спеціальної гуми з металевим каркасом. Хоч це, здавалося б, дрібниця, але її відмова тягне масу неприємностей. В автомобілях є сальники коленвала, сальники распредвала, сальники коробки передач, сальники півосей, сальники маточин, сальники роздатки, сальник рульової рейки, сальники клапанів і ін А тепер уявіть собі, що сальник одного з цих вузлів «потік». Якщо своєчасно це не помітити, то вважайте, що Ви потрапили на великі гроші по ремонту цього вузла. Вартість самого сальника в рази нижче, ніж вартість ремонту вузла або його заміна. Тому стежити за станом сальників дуже навіть важливе завдання. Ми почали нашу розповідь з відомої приказки, ми Вас познайомили з історією появи сальника і його місце в житті механізмів. Закінчити нашу розповідь можна приказкою, але іншою - Малий золотник, та дорогий.