Про врегулювання питань, пов’язаних із самочинним будівництвом
ІЗЮМСЬКА МІСЬКА РАДА
СЕСІЯ 5 СКЛИКАННЯ
ПРОЕКТ РІШЕННЯ №
від ___ __________ 20__ року
Про затвердження Порядку врегулювання питань,
пов’язаних із самочинним будівництвом на території міста Ізюма.
На виконання Законів України "Про основи містобудування", "Про планування та забудову територій", "Про оренду землі", Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, керуючись ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”
Ізюмська міська рада вирішила:
1. Затвердити Порядок врегулювання питань, пов’язаних із самочинним будівництвом на території міста Ізюма, що додається .
2. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну депутатську комісію з питань архітектури та містобудування.
Міський голова О.А.Божков
ІЗЮМСЬКА МІСЬКА РАДА
СЕСІЯ 5 СКЛИКАННЯ
ПРОЕКТ РІШЕННЯ №
від ___ __________ 20__ року
Про затвердження Порядку врегулювання питань,
пов’язаних із самочинним будівництвом на території міста Ізюма.
На виконання Законів України "Про основи містобудування", "Про планування та забудову територій", "Про оренду землі", Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, керуючись ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”
Ізюмська міська рада вирішила:
1. Затвердити Порядок врегулювання питань, пов’язаних із самочинним будівництвом на території міста Ізюма, що додається .
2. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну депутатську комісію з питань архітектури та містобудування.
Міський голова О.А.Божков
Затверджено рішенням __ сесії Ізюмської міської ради 5 скликання від _______ 2010 року №_____
ПОРЯДОК
ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ, ПОВ\'ЯЗАНИХ ІЗ
САМОЧИННИМ БУДІВНИЦТВОМ НА ТЕРИТОРІЇ МІСТА ІЗЮМА
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
1.1.Цей Порядок розроблений на підставі законів України "Про основи містобудування", "Про планування та забудову територій", "Про оренду землі", Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України та регулює процедуру вирішення питань, пов\'язаних із здійсненням самочинного будівництва нових об\'єктів, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, впорядкування існуючих об\'єктів містобудування, розширення та технічного переоснащення підприємств(далі будівництво) на території міста Ізюма, з метою визначення можливості збереження самочинного будівництва, надання земельних ділянок під самочинно збудовані об\'єкти та будівництво яких розпочато самочинно.
1.2.Порядок поширюється на всі підприємства, установи та організації, всіх суб\'єктів підприємницької діяльності-фізичних осіб, а також громадян, які здійснили або здійснюють самочинне будівництво на території міста (надалі-забудовники).
1.3.Цей порядок не поширюється на забудовників, які здійснили будівництво житлових будинків садибного типу, дачних та садових будинків з господарськими спорудами і будівлями без дозволу на виконання будівельних робіт у період з 5 серпня 1992 року до 1 січня 2008 року. Ці об\'єкти приймаються в експлуатацію у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009р. №1035 інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області.
2. НАДАННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК ПІД НЕРУХОМЕ МАЙНО, ЯКЕ САМОЧИННО ЗБУДОВАНО АБО САМОЧИННО РОЗПОЧАТЕ БУДІВНИЦТВОМ.
2.1. Якщо забудовник не є власником або користувачем земельної ділянки, на якій здійснено (здійснюється) самочинне будівництво, забудовник може звернутися із заявою (клопотанням) до Ізюмської міської ради з проханням про збереження об\'єкту та надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для закінчення будівництва (у разі незавершеного будівництва) або для експлуатації об\'єкту (у разі вже закінченого будівництва) та зобов\'язання забудовника нести всі витрати та ризики, пов\'язані з оформленням самочинного будівництва, та відсутність у забудовника жодних вимог про відшкодування збитків, пов\'язаних із можливою відмовою у збереженні об\'єкта, який
самочинно збудовано або будівництво якого розпочато самочинно, та відмовою у наданні міською радою дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки (наданні земельної ділянки в оренду) під таким об\'єктом.
2.2. Заява (клопотання) подається на ім\'я Ізюмського міського голови, який розглядає та направляє її (його) для подальшого розгляду до відділу землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС.
2.3. Відділ землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС попередньо розглядає подану заяву(клопотання) та запитує у забудовника:
2.3.1. установчі документи (для юридичних осіб, суб\'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб) або паспортні дані громадян;
2.3.2 документи, які підтверджують притягнення забудовника до відповідальності за порушення містобудівного та земельного законодавства;
2.3.3 передпроектні матеріали - ескізний проект, містобудівне обгрунтування, технічний висновок спеціалізованої проектної організації, яка має відповідний дозвіл, щодо відповідності стану будівельних конструкцій державним будівельним нормам та правилам, з зазначенням відсотку готовності об\'єкту та можливості подальшої експлуатації (або продовження будівництва) самочинно збудованого (розпочатого будівництвом) об\'єкту. Ці матеріали забудовник замовляє за власний рахунок;
2.3.4 висновки державних служб нагляду відносно відповідності об\'єкта вимогам санітарних, пожежних, містобудівних будівельних та екологічних норм і правил, які отримує забудовник самостійно та за власний рахунок на основі передпроектних матеріалів - ескізного проекту, містобудівного обгрунтування;
2.4. Зазначені у пункті 2.3, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, документи забудовникунеобхідно надати до відділу землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС у термін до 3-х місяців з дня надходження заяви (клопотання) до Ізюмської міської ради.У випадку не надання забудовником необхідних документів до відділу землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС у зазначений строк, заява (клопотання) залишається без розгляду, про що повідомляється забудовнику відділом.
2.5. Відділ землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС після отримання та аналізу усіх наданих забудовником документів подає їх на розгляд постійних діючих депутатських комісій Ізюмської міської ради з питань архітектури та містобудування, регулювання земельних відносин та охорони довкілля.У разі невідповідності об\'єкту встановленим державним будівельним, протипожежним, санітарним та іншим нормам і правилам, відділ землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головний архітектор міста готують висновки про неможливість збереження самочинно збудованого(розпочатого будівництвом) об\'єкта та вносить це питання на розгляд постійних діючих депутатських комісій Ізюмської міської ради з питань архітектури та містобудування, регулювання земельних відносин та охорони довкілля.
2.6. Постійні депутатські комісії Ізюмської міської ради з питань архітектури та містобудування, регулювання земельних відносин та охорони довкілля розглядають надані відділом землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головним архітектором міста матеріали. До роботи в комісії можуть запрошуватися: представники відділу земельних ресурсів, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, головний архітектор міста, органів пожежного нагляду, управління житлово - комунального господарства Ізюмської міської ради, комунального підприємства "Ізюмське бюро технічної інвентаризації", комунального підприємства "Проектне бюро м.Ізюма".На засідання комісії обов\'язково має бути запрошений забудовник або його уповноважений представник.
2.7. Постійна депутатська комісія Ізюмської міської ради з питань архітектури та містобудування, регулювання земельних відносин та охорони довкілля за результатами розгляду представлених відділом землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головним архітектором міста матеріалів приймає щодо кожного об\'єкту містобудування одне з наступних рішень:
а) шодо можливості надання земельної ділянки і збереження самочинно
збудованого об\'єкту (або завершення самочинно розпочатого будівництва);
б) щодо можливості збереження самочинно збудованого об\'єкту та визнання за територіальною громадою міста Ізюма в особі Ізюмської міської ради права власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на земельній ділянці, якою відповідно до Земельного кодексу України розпоряджається Ізюмська міська рада. При цьому комісія рекомендує виконавчому органу міської ради вжити заходів відповідно до діючого законодавства;
в) щодо неможливості збереження самочинно збудованого об\'єкту (або завершення самочинно розпочатого будівництва) та рекомендує виконавчому органу міської ради вжити заходів щодо знесення самочинного будівництва та звільнення земельної ділянки;
2.8. У випадку прийняття комісією рішення передбаченого підпунктом «а» пункту 2.7. відділ землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головний архітектор міста готують проект рішення Ізюмської міської ради щодо можливості збереження самочинно збудованого об\'єкта та надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для його експлуатації(у разі самочинно закінченого будівництва) або, для завершення будівництва(у разі незавершеного самочинного будівництва).
Проект рішення виноситься на розгляд пленарного засідання міської ради згідно із регламентом Ізюмської міської ради.
2.9. Після прийняття рішення сесії міської ради про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, забудовник замовляє у землевпорядній організації, яка має відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, проект відведення земельної ділянки.Проект відведення земельної ділянки підлягає погодженню у встановленому земельним законодавством порядку.
2.10.На підставі погодженого проекту відведення земельної ділянки відділ землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головний архітектор міста готують проект рішення міської ради про надання земельної ділянки в оренду або у власність для експлуатації самочинно збудованого об\'єкту (у разі закінченого будівництва) або для завершення будівництва (у разі незавершеного будівництва).В проекті рішення міської ради обов\'язково зазначається, що забудовник зобов\'язаний розробити робочий проект, та оформити у встановленому законом порядку право власності на самочинно збудований об\'єкт.Щодо об\'єктів, будівництво яких розпочато самочинно та не закінчено, у проекті рішення міської ради також зазначається обов\'язок розробити та узгодити робочий проект, отримати дозвіл інспекції ДАБК на продовження будівельних робіт, ввести об\'єкт в експлуатацію.
2.11. Відповідно до прийнятого рішення міської ради у встановленому законодавством порядку укладається договір оренди земельної ділянки, або оформляється державний акт на право власності на земельну ділянку.Договір оренди та державний акт про право власності на земельну ділянку підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку.
2.12. У випадку прийняття постійними депутатськими комісіями Ізюмської міської ради з питань архітектури та містобудування, регулювання земельних відносин та охорони довкілля рішення, передбаченого підпунктом в) пункту 2.7., знесення об\'єкту самочинного будівництва відбувається в порядку, передбаченому розділом 4.
3. ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ, ПОВ\'ЯЗАНИХ ІЗ САМОЧИННИМ БУДІВНИЦТВОМ, ЗДІЙСНЕНИМ НА ЗЕМЕЛЬНІЙ ДІЛЯНЦІ, ЩО НАЛЕЖИТЬ ЗАБУДОВНИКУ НА ПРАВІ ВЛАСНОСТІ ЧИ КОРИСТУВАННЯ.
3. Питання визнання права власності на завершені будівництвом об\'єкти, що знаходяться на земельних ділянках, які належать забудовнику на праві власності чи користування, вирішуються в судовому порядку. Для цього:
3.1. Якщо забудовник має належним чином оформлену земельну ділянку, на якій здійснено самочинне будівництво, він повинен надати до головного архітектора міста матеріали, передбачені пунктами 2.3. та документи, які підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою для розгляду питання на засідання містобудівної ради. На містобудівній раді розглядаються об\'єкти виробничого та житлово-цивільного призначення. Рішення містобудівної ради є дорадчим. Після позитивного рішення містобудівної ради матеріали готуються головним архітекторам міста на розгляд виконавчого комітету Ізюмської міської ради для прийняття рішення про надання згоди на оформлення правовстановлюючих документів, де вказується про необхідність розробки відповідних графічних матеріалів(для індивідуальних забудовників) та робочого проекту для об\'єктів житлово - цивільного та виробничого призначення. На основі наданих матеріалів, головний архітектор міста готує висновок до суду щодо відповідності самочинно побудованого об\'єкта будівельним нормам і правилам. Після рішення суду про визнання права власності, об\'єкт вводиться в експлуатацію або вносяться відповідні зміни до інвентаризаційної справи(для індивідуальних забудовників) згідно чинного законодавства.
3.2. У випадку самочинного будівництва, яке передбачує зміну цільового використання земельної ділянки, розгляд питання розглядається в порядку, визначеному підпунктом «а» пункту 2.7.
3.3. Якщо будівництво об\'єкта на ділянці, що належить забудовнику, не завершено, то після прийняття рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради про дозвіл на завершення будівництва об\'єкту, забудовник зобов\'язаний в установленому порядку розробити і погодити проектну документацію, отримати дозвіл ДАБК на продовження будівельних робіт та ввести об\'єкт в експлуатацію.
4. ПОРЯДОК ВИЯВЛЕННЯ ТА ЗНЕСЕННЯ ОБ\'ЄКТІВ САМОЧИННОГО БУДІВНИЦТВА.
4.1. Посадові особи виконавчих органів міської ради, інспекції ДАБК. управління житлово-комунального господарства, комунального підприємства "Ізюмське бюро технічної інвентаризації", комунального підприємства "Проектне бюро м.Ізюма", а також громадяни при виявленні фактів самочинного будівництва інформують про такі факти, виконавчий комітет, відділ землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головного архітектора міста.
4.2. Після встановлення факту самочинного будівництва головний архітектор міста направляє листа до інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області, а керівник відділу землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС - державному інспектору з контролю за використанням та охороною земель у встановленому порядку вжити заходів для притягнення правопорушника до відповідальності, передбаченої чинним законодавства.
4.3. Після притягнення забудовника до відповідальності відділ
землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головний архітектор міста письмово повідомляють забудовника про вимогу протягом ЗО днів добровільно знести об\'єкт, збудований самочинно, та привести земельну ділянку до стану, в якому вона знаходилася до моменту забудови (цей строк може бути подовжено у випадку об\'єктивної неможливості здійснити знесення в зазначений термін) та попереджає його про передбачені законом наслідки невиконання вимог припису щодо добровільного знесення об\'єкта самочинного будівництва.
4.4 У випадку надання забудовником до відділу землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головного архітектора міста письмової відповіді на повідомлення, зазначене в пункті 4.З., в якому висловлено намір набути законних прав на земельну ділянку та об\'єкт самочинного будівництва, управління земельних ресурсів вимагає у забудовника надати в строк, передбачений пунктом 2.4, документи, зазначені в пункті 2.З., 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, для подальшого розгляду визначеним цим порядком.
4.5. У випадку невиконання забудовником вимоги про добровільне знесення об\'єкта та звільнення земельної ділянки за поданням відділу землевпорядкування, містобудування, архітектури та ГІС та головного архітектора міста, юридичний відділ виконавчого комітету міської ради готує позов до суду про знесення об\'єкту самочинного будівництва та звільнення земельної ділянки. Якщо ділянка належить забудовнику, в судовому позові зазначається вимога про знесення самочинно збудованого об\'єкта.У випадку прийняття судом відповідного рішення, знесення об\'єкта самочинного будівництва здійснюється в порядку виконавчого провадження, визначеного законом.
5. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ.
5.1 Встановити, що міською радою відповідно до законодавства та встановленого нею порядку, вирішуються питання щодо самочинно збудованих або самочинно розпочатих будівництвом житлових будинків, господарчих будівель на присадибних ділянках, наданих громадянам у власність або користування у встановленому порядку, об\'єктів житлово-цивільного та виробничого призначення.
5.2 Вказаний перелік об\'єктів самочинного будівництва, питання щодо яких вирішується міською радою є вичерпним.
Секретар міської ради К.Ольшанський
АНАЛІЗ
регуляторного впливу проекту рішення Ізюмської міської ради про затвердження Порядку врегулювання питань,
пов’язаних із самочинним будівництвом на території міста Ізюма
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин.
В місті постійно фіксуються факти здійснення суб’єктами господарювання та громадянами будівництва, реконструкції, капітального ремонту, технічного переозброєння будинків та споруд. Масового характеру набувають випадки перепланування та переобладнання житлових будинків, жилих приміщень за рахунок ліквідації або влаштування таких архітектурно-конструктивних елементів, як перегородки, вікна, двері, будівництво тамбурів, балконів, лоджій, веранд та ін. Роботи ведуться без дозволу виконавчого комітету міської ради, без належно затвердженої проектної документації, або з відхиленням від неї, без дозволу інспекції держархбудконтролю на виконання будівельних робіт, що призводить до порушення чинного законодавства України.Тенденція до суттєвого розширення обсягу самочинного будівництва обумовлена багатьма різними за характером факторами, зокрема, недосконалістю чинного законодавства у сфері містобудування, неоднозначністю судової практики, яка формується при визнанні права власності на об’єкт самочинного будівництва.Здійснення нового будівництва без виділення земельної ділянки приводить до порушень вимог Земельного кодексу України.У юридичних осіб та громадян, які провели самочинне будівництво, виникають проблеми при потребі здійснити цивільно-правові угоди з цим майном. Це змушує власників відшукувати можливість узаконити проведені роботи, у тому числі і через суд, але це не позбавляє їх в подальшому від оформлення необхідної документації. Найбільше хвилювання проблема самочинного будівництва викликає в зв’язку з тим, що виконані будівельні роботи з порушенням технології та будівельних норм і правил можуть привести до руйнування споруд і будинків і бути причиною нещасних випадків і навіть загибелі людей.
2.Визначення цілей державного регулювання.
Метою прийняття рішення є врегулювання питань самочинного будівництва на території м. Ізюма, посилення контролю за самочинним будівництвом та відповідальності фізичних осіб, юридичних осіб, фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності щодо ведення будівництва, дотримання правил користування будинками і спорудами, житловими і нежитловими приміщеннями, прибудинковими територіями, дотримання забудовниками законодавства у сфері містобудівної документації при забудові територій м.Ізюма, недопущення будівництва та реконструкції об\'єктів житлового, цивільного та виробничого призначення з порушенням вимог чинного законодавства, посилення контролю за самочинним будівництвом в місті Ізюмі.
3. Визначення та оцінка усіх альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу.
Першою альтернативою є відмова органу місцевого самоврядування від регулювання даної проблеми. Самочинне будівництво заборонено чинним законодавством України, за його здійснення встановлена відповідальність. Варіантом узаконення проведених робіт є звернення їх виконавця до суду.Але у випадку необхідності здійснення будь-яких цивільно-правових угод з майном, збудованим (реконструйованим) у такий спосіб, виникають проблеми з причини відсутності необхідної документації.Другою альтернативою є запровадження порядку, при якому все, що визнається самочинним будівництвом, підлягає зносу. Такий варіант вирішення питання є самим радикальним і ефективним способом боротьби з проблемою самочинного будівництва. Але такий порядок буде викликати гострі суперечки між особами, що здійснили таке будівництво і представниками органів місцевого самоврядування. Ця альтернатива не включає і випадки, коли роботи проведені кваліфіковано і єдина проблема полягає в отриманні необхідних документів для узаконення таких робіт.Отже, на погляд розробника, найбільш оптимальним вирішенням існуючої проблеми є прийняття запропонованого проекту рішення.
4. Опис механізмів і заходів, які забезпечують розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта.
Проектом рішення передбачається затвердження Положення про порядок розгляду питань, пов’язаних із самочинним будівництвом. В проекті міститься визначення цього поняття. До "самочинного будівництва" відноситься: проведення нового будівництва, розширення, реконструкції, технічного переозброєння, капітального ремонту будинків або споруд, перепланування (реконструкція, капітальний ремонт, реставрація) та переобладнання жилих будинків, жилих приміщень за рахунок ліквідації або влаштування таких архітектурно-конструктивних елементів, як перегородки, вікна, двері, будівництво тамбурів, балконів, лоджій, веранд і ін. без дозволу виконавчого органу міської ради, без належно затвердженої проектної документації, або з відхиленням від неї, без дозволу інспекції держархбудконтролю на виконання будівельних робіт, та будівництво на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети.
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта.
Реалізація рішення міської ради "Про затвердження Порядку врегулювання питань, пов’язаних із самочинним будівництвом на території м.Ізюма" дасть можливість забезпечити дотримання єдиного чіткого та прозорого механізму щодо порядку вирішення даних питань. Суб\'єкти господарської діяльності, які приймали рішення про будівництво, несуть відповідні витрати оскільки механізм реалізації Положення знаходиться у межах регламентації суто технічних процедур, як то: порядку прийняття рішень про будівництво об’єкту, виготовлення проектно-кошторисної документації, обов\'язків замовника під час будівництва об\'єкта, порядку проведення державної приймальної комісії, що оформляється відповідним актом. На дію запропонованого регуляторного акта ризик впливу зовнішніх факторів оцінюється як мінімальний. Строк чинності регуляторного акта не обмежений.
6. Очікувані витрати та вигоди суб’єктів господарювання, громадян та держави внаслідок дії регуляторного акта.
6.1. Ізюмська міська рада та виконавчий комітет
Вигоди:
- збільшення бюджетних надходжень;
- упорядкування порядку введення в правове поле самочинного будівництва;
- посилення контролю за процесом введення самочинного будівництва у правове поле.
Витрати: немає.
6.2. Суб’єкти підприємницької діяльності
Вигоди: упорядкування порядку оформлення права власності на об’єкти нерухомого майна.
Витрати: немає.
6.3. Мешканці міста
Вигоди: розблоковуються питання вирішення долі самочинно збудованих об’єктів.
Витрати: немає.
7. Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта.
Строк чинності регуляторного акта пропонується встановити необмеженим, оскільки випадки самочинного будівництва можливі протягом невизначеного часу.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта.
1. Кількість виявлених порушень.
2. Сума стягнених штрафів по виявленим порушенням.
3. Кількість прийнятих рішень про узаконення самочинного будівництва.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття.
Строки проведення базового, повторного та періодичного відстежень пропонується встановити у відповідності з вимогами Закону України "Про державну регуляторну політику у сфері господарської діяльності". Визначення показників регуляторного акту буде здійснюватися за статистичними даними уповноважених органів.
Міський голова О.Божков