Подушка безпеки
Питання про наявність подушки безпеки, а краще відразу декількох, мабуть, хвилює будь-якого покупця автомобіля. Ще б пак! У разі ДТП рятувальний мішок надувається всього за 10 мілісекунд – навіть оком не встигнеш моргнути (для цього потрібно в 10 разів більше часу). Начебто ось воно порятунок, але іноді airbag приносить більше шкоди, ніж користі.
Для початку освіжимо в пам'яті закони механіки. Що відбувається в момент аварії? Незважаючи на зупинку автомобіля, всі пасажири, що знаходяться в ньому, за інерцією будуть «летіти» вперед. Тому необхідно пристрій, який зможе зупинити рух людини, при цьому мінімально його травмуючи. Думаєте, для цього і потрібен airbag? А ось і ні. Головний у цій справі-ремінь безпеки. Якщо не пристебнутися, то, скільки подушок ні засунь в машину, вони завдадуть тільки шкоди. А як інакше, якщо ви на повному ходу вріжетеся в мішок, що рухається на вас зі швидкістю 300 км/год? Звільнитеся зламаним носом-вважайте, вам пощастило. Так що якщо вам ненависний пищить датчик не пристебнутого ременя і ви ставите заглушку, відключайте заодно і подушку безпеки – все одно не допоможе. Продіагностувати та відремонтувати подушку безпеки вам допоможуть за посиланням - airbag-service.com.ua.
Як влаштована подушка безпеки?
Вся система досить проста і, по суті, складається з трьох частин – самої подушки, газогенератора і датчиків удару.
Рятувальний мішок зроблений з тонкого нейлону, згорнутий особливим чином і прибраний в кермо, приладову панель або інші місця автомобіля. Щоб подушка безпеки не порвалася під час розкриття, на неї наносять тальк або крохмаль. Так що біла хмарка пилу, що покриває салон машини при зіткненні і спрацьовуванні airbag, – це саме залишки мастила, а не «осад від отруйного газу», як вважають деякі противники цієї системи безпеки.
Газогенератор, як не важко здогадатися, призначений для нагнітання газу в подушку. Найчастіше зустрічаються твердопаливні, що складаються з корпусу, піропатрона і заряду твердого палива. Зазвичай паливо підпалюється від пиропатрона. Отруйний азид натрію і нітрат калію вступають в реакцію, в результаті якої виділяється азот в газоподібному вигляді. При цьому подушка надувається і миттєво починає здуватися, щоб пасажир не задихнувся. Справа в тому, що в рятувальному мішку пророблені отвори, через які азот (абсолютно безпечний для людини) стрімко видувається всередину автомобіля.
Коли відбувається зіткнення по силі Рівне лобовому удару об стіну на швидкості в 15-25 км/год, датчики удару, розташовані в салоні, під капотом автомобіля і в дверях, фіксують його і подають газогенератору електричний імпульс. Тобто різке гальмування або удар ногою по бамперу при справній системі не можуть привести до розкриття подушки безпеки.
Види подушок безпеки
З кожним роком автовиробники вдосконалюють системи безпеки машин, і подушки також не залишаються без уваги розробників. Якщо спочатку airbag встановлювали тільки для водіїв, то тепер їх можна зустріти по всьому периметру автомобіля. Існують навіть подушки безпеки для потрапив під колеса пішохода. Хотілося б вірити, що ефективні. Але перевіряти не буду.
Першими подушками були фронтальні. Вони з'явилися ще в 80-х роках минулого століття. Передовиком стала компанія Mercedes Benz, яка оснастила ними всі свої автомобілі. При лобових зіткненнях фронтальна airbag допоможе вберегти водія або пасажира від серйозних пошкоджень. Водійський рятувальний мішок розміщується всередині керма, а Пасажирський – в передній панелі, безпосередньо над «бардачком». До речі, цей вид подушок безпеки став настільки популярний, що навіть в бюджетних машинах майже напевно він виявиться в стандартній комплектації.
Другий за поширеністю вид подушок-бічні. Вони оберігають таз, груди і живіт пасажира в разі аварії. Зазвичай бічні подушки розміщуються в спинках передніх сидінь. Зустрічаються автомобілі, де бічна система безпеки встановлена також для тих, хто сидить ззаду.
Третій вид подушок-головні, часто їх також називають "шторками" безпеки. Головне їхнє завдання-захистити голову від удару об вікно. Тому розвертаючись, вони майже повністю перегороджують собою бічні стекла.
Інженери корейського автовиробника Kia пішли ще далі і вирішили захистити ноги водія і переднього пасажира. Так, в 1996 році з'явився новий вид подушок безпеки – колінні. Розташовані вони відповідно під кермом і під «бардачком».
І нарешті, буквально десять років тому фахівці компанії Toyota винайшли центральну подушку безпеки. При бічному ударі вона пом'якшує повторний поворотний удар пасажира. Як випливає з назви, розташована вона в середині салону-зазвичай між передніми сидіннями або в центральній частині спинки заднього ряду крісел. Аналогічний захист також використовує в своїх новітніх моделях автомобілів Mercedes-Benz.
Здавалося б, автомобіль вже захищений на всі 100%. І ось, в 2012 році компанія Volvo стала впроваджувати в свої машини подушку безпеки... пішохід. Якщо всі попередні варіанти захищали пасажирів салону, то цей вид розташований зовні автомобіля, між вітровим склом і капотом, і призначений для збереження життя пішоходу, який потрапив під колеса.
Шкода або користь
Будь-який, навіть найбезпечніший предмет, може принести більше шкоди, ніж користі, якщо використовувати його не так, як задумав виробник. І подушки безпеки не виняток. Тому слід дотримуватися основних правил.
По-перше, відстань між подушкою і пасажиром має становити не менше 25 см.інакше при її спрацьовуванні людина може отримати травми безпосередньо від самої подушки. Особливо це стосується водіїв, які люблять навалюватися на кермо. Так що якщо в машині є регулювання рульового колеса, то не варто нехтувати цією опцією.
По-друге, необхідно пристібатися. Подушки безпеки поки залишаються тільки помічниками ременів безпеки. Ремінь зменшує швидкість руху людини, пом'якшуючи удар.
Якщо airbag з легкістю може травмувати дорослої людини, то малюка і поготів. Тому дитина повинна перевозитися в правильно встановленому, відповідному його віку і вазі автокріслі, а сидіння потрібно зрушити якнайдалі від передньої панелі. Особливо варто виділити автокрісла для самих маленьких, що встановлюються обличчям проти ходу руху машини. Їх категорично заборонено використовувати при включеній подушці безпеки. Удар подушкою в напрямку голови дитини при лобовому зіткненні в такому випадку можна порівняти з ударом кувалдою і майже напевно призведе до найтрагічніших наслідків.
Задумайтеся також, що буде, якщо летить зі швидкістю 300 км/год подушка вріжеться в водія з сигаретою або пасажира з чупа-чупсом. На жаль, травм не уникнути. Так що може, краще відмовитися від шкідливих звичок?
Життя і здоров'я безцінні і не варто нехтувати системами захисту автомобіля. Але і це треба робити з розумом. Безпечної вам дороги!