Джерело світла машини в будь-який момент може вийти з ладу. Лампу потрібно відразу замінити, але при покупці нової не завжди зрозуміло, яку саме вибирати з величезного асортименту в широкому ціновому діапазоні. Нерідко важко самостійно визначити, що за лампа була встановлена в автомобілі. Навіть якщо її витягти.
Розповім про типи автомобільних ламп за призначенням і про види в залежності від джерела світла, а також дам практичні поради щодо вибору і заміни ламп. Якісна автолампа H4 на сайті - agroplan.com.ua.
Розібратися з класифікацією автомобільних ламп за призначенням
Автомобільні лампи за призначенням можна розділити на три групи: головного освітлення, сигнальні і лампи підсвічування.
Лампи головного освітлення потрібні, щоб їздити в темний час доби. Їх використовують у фарах ближнього, далекого і протитуманного світла для безпеки дорожнього руху. Ці лампи споживають найбільше енергії в електромережі автомобільного освітлення, і вони ж частіше за інших виходять з ладу.
Сигнальні лампи використовують, щоб позначати на дорозі автомобіль і його маневри. Їх встановлюють в передні і задні габаритні вогні, Повторювачі повороту, стоп-сигнали, секції денних ходових вогнів у фарах, задні протитуманні фари і Вогні заднього ходу.
Лампи підсвічування потрібні в плафонах салонного освітлення або для підсвічування кнопок і приладової панелі. Це малопотужні лампи з тривалим терміном роботи - вони рідше перегорають.
Найбільш високі вимоги пред'являють до ламп головного освітлення
Вибрати Тип лампи
За типом джерела світла лампи бувають Галогенні, ксенонові, розжарювання, світлодіодні.
Лампи розжарювання випускають світло за рахунок нагріву до 2000 °C вольфрамової спіралі, яка розміщена всередині безповітряної скляної колби. Термін служби таких ламп становить близько 400 годин.
Галогенні лампи за принципом роботи аналогічні лампам розжарювання, але прослужать в три рази довше. Є відмінності в конструкції-в колбі знаходиться суміш газів з йодом і бромом. При роботі ламп вольфрам випаровується, осідає на стінках лампи, а суміш галогенів вступає в реакцію з вольфрамом і повертає його на нитку, чим збільшує термін служби лампи. Нитка розжарювання виготовлена зі спеціального сплаву і нагрівається до температури 2800 °C, тому для колби використовують жароміцне кварцове скло.
Термін служби галогенних ламп може доходити до 1500 годин
Ксенонові лампи ще називають газорозрядними, оскільки вони випускають світло, коли електрична дуга проходить через суміш інертного газу зі спеціальними добавками. Такі джерела світла перевершують Галогенні по яскравості, білизні, довговічності та енергоефективності. Вони являють собою кварцову колбу з невеликою кулястої порожниною, заповненої газовою сумішшю. Лампи споживають 35 ВАТ замість 55 Вт галогенних і випромінюють в три рази більше світла.
Світлодіодні автолампи-альтернативне джерело світла з поліпшеними характеристиками. Їх використовують для заміни ламп розжарювання і галогенних ламп. Споживають менше енергії, світять яскравіше, нагріваються менше, служать довше.
У штатних ксенонових ламп маркування таке: D4S, D2S, D3S, D1S. виробник заявляє термін служби в 3000 годин
Знати, що буде, якщо поставити лампи іншого типу
При заміні лампи розжарювання на світлодіодну можна зіткнутися з труднощами в автомобілях, які оснащені функцією перевірки ламп. Світлодіод споживає мало струму, тому система контролю автомобіля може сприйняти її, як перегорілу лампу розжарювання. У кращому випадку з'явиться значок помилки на панелі бортового комп'ютера, в гіршому — лампа буде відключена.
Систему контролю можна обійти за допомогою спеціальних обманок, які наближають її контрольні параметри до звичайних. Помилки не буде. Інший варіант-додати в ланцюг лампи додаткове джерело споживання струму або перепрограмувати блок управління.
При заміні галогенних ламп на газорозрядні потрібно дивитися на маркування. Газорозрядні оснащені джерелом світла більшого розміру, і при установці її в фару під галоген порушується форма пучка. Це буде засліплювати зустрічних і попутних водіїв. З точки зору закону теж будуть наслідки: співробітники ДПС зупиняють такі автомобілі і складають протоколи. Техогляд автомобіль з такими лампами не пройде.
У світлодіодних ламп для ближнього і дальнього світла особлива конструкція, в яку входить радіатор охолодження і виносний контролер. Через них іноді не виходить встановити лампи в фари з обмеженим простором. Проблему можна вирішити, якщо придбати збільшену кришку для фари.
Можна замінювати лампу розжарювання на світлодіодну або галогенну на ксенонову
Нитка галогенної лампи формує світловий промінь, який не сліпить водіїв зустрічних авто, яскраво висвітлює віддалену ділянку дорожнього полотна і не засвічує простір перед автомобілем. У світлодіодних лампах можна отримувати більш яскравий пучок світла правильної форми
Нитка галогенної лампи формує світловий промінь, який не сліпить водіїв зустрічних авто, яскраво висвітлює віддалену ділянку дорожнього полотна і не засвічує простір перед автомобілем. У світлодіодних лампах можна отримувати більш яскравий пучок світла правильної форми
Визначити, яка лампа встановлена в автомобілі
Найбільш надійний спосіб-витягти і подивитися. Не завжди це можна зробити самостійно, тому краще звернутися до інструкції. У деяких ситуаціях можна прочитати маркування використовуваної лампи на фарі або на цоколі встановленої лампи. Як правило, текст на лампі містить інформацію про виробника, типі, робочому напрузі і потужності.
Лампи головного світла бажано міняти попарно.
Зверніть увагу на вольтаж лампи. У більшості вантажних автомобілів використовують лампи, які розраховані на напругу мережі в 24 в.такі не будуть працювати в легкових машинах, так у них напруга становить всього 12 В. і навпаки, якщо на вантажівку поставити несумісні по вольтажу лампи, вони миттєво вийдуть з ладу.
Лампи необхідно міняти, коли їх яскравість знизилася або вони зовсім перестали світити
Приклад маркування галогенних ламп. У першій лампи SVS-виробник, буква H означає Halogen, 7-цифрове позначення цоколя, 12V — Номінальна напруга, 55W — потужність, E4-знак Європейського затвердження. На середній лампі все аналогічно, але два значення потужності 60/55W — для далекого і ближнього світла, так як в лампі дві нитки напруження. На лампі праворуч до знаку Європейського затвердження доданий унікальний номер цього твердження 2M6. DOT-маркування американської системи сертифікації. Made in Korea-Країна-виробник, зроблено в Кореї
Приклад маркування галогенних ламп. У першій лампи SVS-виробник, буква H означає Halogen, 7-цифрове позначення цоколя, 12V — Номінальна напруга, 55W — потужність, E4-знак Європейського затвердження. На середній лампі все аналогічно, але два значення потужності 60/55W — для далекого і ближнього світла, так як в лампі дві нитки напруження. На лампі праворуч до знаку Європейського затвердження доданий унікальний номер цього твердження 2M6. DOT-маркування американської системи сертифікації. Made in Korea-Країна-виробник, зроблено в Кореї
ПОРАДА ЕКСПЕРТА
Звернути увагу на цоколь
Існують стандартні цоколі, які вказують на з'єднання лампи з патроном. Лампи з різними типами цоколя не взаємозамінні.
Галогенні лампи H8, H9, H11, H16 виглядають однаково, але відрізняються по цоколю, потужності і призначенням
Правильно встановити нові лампи
При установці галогенних і ксенонових ламп слід дотримуватися акуратність. Заборонено торкатися руками до скляної колби: жир і бруд від пальців будуть поглинати теплове випромінювання лампи, що призведе до її перегріву і виходу з ладу.
Світлова частина лампи може стати брудною, коли її виймали з упаковки або встановлювали. В цьому випадку необхідно акуратно очистити її за допомогою паперової серветки і знежирювача.
Як тільки лампу встановили, потрібно перевірити патрон і кришку. Через поганий контакт в проводці, лампа буде перегріватися або блимати. Якщо закрити кришку недостатньо щільно, вона буде пропускати воду і пил, які виведуть з ладу лампу і фару цілком.
Не можна братися руками за колбу лампи
За встановленими лампами ніяк доглядати не треба-тільки стежити, щоб вони працювали. Автомобіль з автоматичною перевіркою ламп сам повідомить про її вихід з ладу палаючим індикатором Check Engine.
Що потрібно врахувати при покупці ламп для автомобіля
Лампи головного освітлення, сигнальні лампи і лампи підсвічування розрізняються призначенням, зовнішнім виглядом і маркуванням.
Лампи розжарювання і галогенні лампи можна замінити світлодіодними. Ксенонові лампочки не замінити галогенними. Світлодіодні лампи найбільш яскраві, довговічні і економічні.
Для підбору ламп в автомобіль необхідно користуватися інструкцією або подивитися маркування на самій лампі і фарі. Маркування, тип цоколя і тип лампи взаємопов'язані.
Якщо лампа стала світити гірше або перегоріла, її необхідно поміняти. Лампи головного світла бажано міняти попарно.
Якщо використовувати лампи з більшою потужністю, вони можуть вивести з ладу фари і проводку автомобіля.
При установці галогенних і ксенонових ламп не можна братися руками за колбу. Слід уважно перевіряти, чи правильно встановлені кришки фари і чи вірно підключена проводка. Якщо правила не дотримуватися, лампи швидко перегорять.