Історія світового божевілля: від клогів до кросівок
Знаменитий дизайнер П'єр Арді вважав, що взуття, як і будь-який інший елемент моди, повинна пристосовуватися, щоб вижити. І вона пристосовувалася! Так, в кінці XX століття сандалі гладіатора, історія яких налічує 2000 років, залишили Колізей і вийшли на подіум, а незручні клоги стали родоначальниками як захисного взуття, так і туфельок для міських модниць. Цікаво, наскільки давньою може виявитися модель вашої улюбленої пари?
Античність
Першою моделлю, яка прикрасила людські ступні, були сандалі. Вважається, що вони з'явилися ще в Льодовиковому періоді. Спочатку сандалями називалися підметки з різних матеріалів з прив'язаними до них ременями. Сандалі, схожі на сучасні, з'явилися в Стародавньому Римі. На корковій підошві, з шкіряними ремінцями, грубі або з хитрим візерунком і обробкою з дорогоцінних металів, вони вже шилися по різних лекалах для правої і лівої ноги. Отличная женская обувь оптом 7 км.
Ще одна найдавніша модель — мокасини, взуття північноамериканських індіанців, яка дозволяла надійно захищати ступні, але при цьому відчувати землю і безшумно ковзати по ній. Взуття мисливців і шаманів, вона прийшла в Європу тільки в XVIII столітті, а в 1960-х стала атрибутом хіпі.
Середньовіччя
Ця епоха породила багато моделей. Так, сучасне взуття на платформі-родичка патен, сандалій з дуже високою дерев'яною підошвою, які надягали, щоб пройти по вулиці, що потопає в нечистотах. Патены, а до них і додаткову пару шкіряного взуття, могли дозволити собі тільки багаті люди, а бідняки носили різні варіанти клог.
Або, наприклад, вінклпікери-витончені черевики з довгим носом. Вони з'явилися на світ тільки завдяки куленам-смішного взуття середньовічної знаті. Князям наказувалося носити кулени, на три фути перевищують розмір ноги. Щоб не спотикатися, бідні модники прив'язували носок своїх черевиків до щиколотки.
1 — середньовічний патен; 2 — клоги; 3 — взуття на танкетці, XX століття; 4 — пулен, 5 — винклпикер.
Відродження і епоха Реформації
XV століття вважається часом безформного взуття. Туфлі та черевики часто були настільки широкими, що необхідність ділити їх на праві і ліві відпала сама собою. Зате вже XVI сторіччю ми зобов'язані розвитком моди на підборах. Вони були створені для практичних цілей (щоб вершнику було легше триматися в стремені), але пізніше стали статусною річчю. Одна з ранніх форм каблука, що збереглася досі, винайдена в самому кінці XVII століття, і називається вона "Людовик" , на честь Людовика XIV. "Король-Сонце" був дуже малий зростом, всього 160 см, але йому хотілося виглядати переконливо, і підбори на його взутті додавали своєму власникові 10 сантиметрів. Трохи більш високі і тонкі жіночі каблучки отримали назву «Помпадур» — на честь фаворитки монарха.
Також в XVI столітті в Європі виріс інтерес до чобіт, але, знову ж таки, як до Взуття для верхової їзди. Нерідко їх халяви прикрашав складний візерунок, були і закоти, оброблені мереживом. Чобіт навіть давали імена, найчастіше — пов'язані з військовими діями. Так, в XIX столітті з'явилися "Наполеони" - чоботи із завищеною передньою частиною халяви. Набагато пізніше, вже на початку XX століття, риддинги — чоботи для верхової їзди — стали неофіційним символом перших феміністок.
Велика французька революція і XIX століття
Марія Антуанетта зійшла на ешафот на підборах, тому не дивно, що під час революції і після неї каблук став символом аристократичного декадансу і майже не використовувався. У середині XIX століття модельєр Жан-Луї Франсуа Піне запатентував полегшений варіант «Людовика». Ця форма каблука сподобалася паризьким куртизанок і довгий час асоціювалася з еротикою і пристрастями, особливо після того, як в 1889 році на них встали виконавиці канкану в «Мулен-Руж».
Що стосується пристойних жінок, то вони в якості вуличного взуття використовували чорні чоботи на товстій підошві, невисокому каблуці-чарочці і з високою шнурівкою. Приблизно однаковий фасон був і для літнього, і для зимового взуття.
Санітарна ситуація в Європі до кінця XIX століття була невтішною, тому розшиті перлами оксамитові туфельки використовувалися лише в якості домашніх капців (sic!) і бального взуття.
1 — туфелька і туфлі на підборах Піне, 2 — черевик, друга половина XIX століття; 3 — венеціанська шовкова домашня туфелька.
XX століття
У XX столітті все те, що людство винайшло протягом тисячоліть, було переосмислено, перероблено і набуло звичного для нас вигляду. Незважаючи на дві світові війни і кілька фінансових криз, людям, особливо жінкам, хотілося бути красивими. І вже на початку століття, з приходом до Європи екзотичного танго, з'явилися і танго-туфлі, не менш викликають, ніж сам танець, а в 50-х дизайнери взуття поставили жінок на шпильки.
Журналістка Bizarre Підлоги Санчес в це десятиліття зазначила, що головним у такому взутті було те, як вона змінювала ходу її власниці: «Дуже високі підбори змушують жінку випрямити спину, груди рветься вперед, по тілу проходить привертає погляд хвиля. Стегна при ходьбі погойдуються з боку в бік... І цей рух, що нагадує Гавайський танець "хула", стає автоматичним".
Сучасність
Як би не були прекрасні туфлі на високих підборах, здоров'я вони не додають. XXI століття можна по праву назвати століттям зручного взуття, серед якої центральне місце займають кросівки. У січні 1980 року The New York Times опублікував фотодобірку, де були зображені жінки в шубах і кросівках.
Галерею супроводжував іронічний підпис:
"Цікавитеся, яке взуття підійшло б до тих розкішних соболів, заради покупки яких ви продали човен і машину і заклали будинок? Як щодо кросівок?»
Те, що раніше здавалося смішним, тепер сприймається як само собою зрозуміле. Кросівки надягають і з легінсами для пробіжки, і зі строгим діловим костюмом. Вони стали не просто взуттям, а стилем життя, своєрідною філософією. Їх колекціонують, за новими моделями шикуються черги, кращі дизайнери б'ються над тим, щоб створити щось, чого ще ніхто не бачив. Поряд з джинсами, це взуття перетворилося на символ сучасності і бунту проти консервативної ієрархічної системи.
Епоха підборів-шпильок, що ваблять, сексуальних, що роблять жінку одночасно небезпечною і слабкою, не йде в минуле. Туфлі таких моделей просто набули статусу вихідних і використовуються набагато рідше. І, напевно, це на краще.